שומרת אחותי – ג'ודי פיקו

אתחיל מהסוף – למרות הפגשומרת אחותימים שמצאתי בכתיבה, אני ממליצה על הספר בכל לב, הן בזכות הכתיבה הסוחפת ובעיקר בזכות הנושא שהוא מעלה. 

אנה היא אחותם הקטנה של ג'סי וקייט; אנה לא היתה באה לעולם אלמלא חלתה קייט בסרטן הדם מהסוג החריף ביותר. קייט שנזקקה לתאי דם מתורם, נעזרת תחילה בדם הטבורי של אנה (שנהרתה במבחנה, על מנת שניתן יהיה לבחור את התורם המתאים ביותר לקייט).
אחר כך, בהמשך השנים, מתברר כי הדם הטבורי לא הספיק, ואנה נדרשת לתרום תרומות נוספות של דם ומח עצם – הליכים כואבים לכל אדם ובודאי לילדה קטנה.

עם הגיעה של אנה לגיל שלוש עשרה, מתברר כי כליותיה של קייט קרסו, ועתה אנה נדרשת לתרום כליה – וכאן מתחיל הספר.

אנה פונה לעורך דין בבקשה שיגן עליה מפני הוריה החותמים באופן קבוע על הטיפולים הרפואיים שהיא עוברת, ודורשת כי תינתן לה אוטונומיה על גופה.

הספר מלווה את אנה בלבטיה – האם להמשיך להלחם על שלמות גופה, כשהמחיר הכמעט ודאי הוא אבדן אחותה (שהיא אוהבת מאד), וכן פירוק מסוים של משפחתה.

עוד מלווה הספר את קייט ש"רוצה לחיות, אבל לא ככה", את ג'סי – האחה הבכור, שמיום שחלתה אחותו (אז היחידה) אבד את מקומו במשפחה, והפך למשהו שלעתים יש זמן אליו, אך לרוב לא.. והוא עושה את כל הרע שרק אפשר כדי לזכות במעט תשומת לב; את עורך הדין ששכרה אנה ואת האפוטרופסית שמינה לה בית המשפט, על-מנת שלא תושפע מלחציה של אמה.

ובעיקר מלוה הספר את האב הנקרע בין אהבתו לבתו הצעירה, לבין רצונותיה של האם, וכן את לבטיה של האם המעומתת לראשונה עם הכאב של בתה הצעירה, והידיעה כי המשך המאבק יביא לאבדן בתה החולה.

אין בספר הזה צודקים וטועים, יש רק הרבה כאב והרבה אהבה, והנושא שהוא מעלה אקטואלי לגבי הרבה מאד אנשים.

אלא שבלי כמה פגמים אי אפשר – אז הנה: למרות שהספר מסופר מפיהם של אנה, קייט, ג'סי, האב, האם, עורך הדין והאפוטרופסית – השפה בה משתמשים כולם זהה, כך שלא פעם ולא פעמיים הייתי צריכה להרים עיני לראשית הדף כדי לבדוק מיהו הדובר.

פגם נוסף הינו סופו של הספר, שהופך אותו למעט סכריני.

ואף על פי כן, ולמרות הפגמים, בגלל הנושא החשוב שהוא מעלה – כדאי

שומרת אחותי – ג'ודי פיקו. תרגום: מיכל קירזנר-אפלבוים. הוצאת כנרת (446 עמודים)

(פורסם ב- 14.9.2007 בפורום הספרים של YNET)

(My Sister's Keeper – Jodi Picoult)

אלה יווניה קוראת ספרים