נמסיס – יו נסבו

נמסיס

שוב אוסלו, שוב הארי הולה, שוב כמו ב"אדום החזה" – סוג של בלש בודד, אבטיפוס כמעט. אלא שעכשיו הוא משתדל להגמל מן השתיה, עכשיו יש לו אולי אהבה חדשה, גם אם היא נמצאת במרחקים לאורך כל הספר, כמעט, כך ששוב מובלטים אותם סממנים של הבלש הבודד הארכיטיפי.

 שני מקרי רצח מלווים את הספר הזה; האחד – שוד בנק שהשתבש, השני – אשה אחת (וכל מלה נוספת תהווה ספויילר). הארי הולה לוקח חלק בשתי החקירות, והפעם מלווה אותו חוקרת צעירה שיש לה כשרון מיוחד לזהות פרצופים, ומתמחה בעיקר במעקב ובניתוח סרטי וידאו.

 כהד עמום לספר הקודם בסדרה – "אדום החזה" – ממשיך הולה לייסר עצמו על הרצחה של שותפתו הקודמת, וממשיך שלא לקבל את ממצאי החקירה וסגירת התיק. בנוסף, הקורא/ת יודע/ת על הימצאותו של הרע, זה שלא נתפס ב"אדום החזה" וממשיך במעלליו גם ב"נמסיס", בעוד שהולה אינו מודע לקיומו.

 הספר הזה, כמו הקודם (לא ברור מדוע בחרו בהוצאה שלא להתחיל בתרגום שני הראשונים בסדרה), עוסק גם בהיבטים רחבים יותר של החברה בנורבגיה, ובראשם הגזענות  והקסנופוביה.

 מותח, מרתק, כתוב היטב ומומלץ

וכמה ציטוטים מן הספר, היבטים סוציולוגיים ופסיכולוגיים מעניינים:

 "המרחק החברתי בין אנשים שלא מכירים זה את זה הוא בין מטר אחד לשלושה מטרים וחצי. זה המרחק שאנחנו רוצים לשמור עליו אם המצב מאפשר…

… טווח שנקרא מרחב אישי – בין מטר לארבעים וחמישה סנטימטר. זה המרחק שנשמר בין חברים ומכרים כביכול. .. טווח המרחב האינטימי. במרחק כזה אתה קרוב כל כך שאתה לא רואה את כל פרצופו של האחר בצורה ממוקדת ולא יכול שלא להריח את ריחו ולחוש בחום גופו. זה מרחק השמור לבני זוג ולמשפחה הקרובה." (עמ' 146)

 "נשים לא יהירות כמו גברים בכל מה שקשור לכוח. הן לא צריכות להפגין אותו, הן מעוניינות רק בכוח שיעניק להן את הדברים שהן רוצות. ביטחון. אוכל. הנאה. נקמה. שלום. האשה היא אדם תאב כוח אך רציונלי ותכליתי. היא חושבת מעבר לקרב הבודד, מעבר לחגיגות הניצחון. ומשום שיש לה כישרון מולד לגלות את חולשות קורבנה, היא יודעת בחוש מתי והיכן להכות בו." (עמ' 210)

 "לכל בני האדם יש צורך לכפר… הצורך הזה בסיסי כמו הצורך להתרחץ. מדובר בהרמוניה, באיזון חיוני לגמרי בתוך תוכך. לאיזון הזה אנחנו קוראים מוסר.

… אדם מוסרי הוא אדם שמקבל עליו את ההשלכות של המוסר שלו.. לא של אחרים." (עמ' 371)

נמסיס – יו נסבו. תרגום (מצוין): דנה כספי. הוצאת בבל (445 עמודים)

(פורסם ב– 22 נובמבר, 2011  בפורום הספרים של YNET)

(Sorgenfri; Nemesis – Jo Nesbo)

אלה יווניה קוראת ספרים