ביקורו של רופא המלך – פֶּר אוּלוּב אֶנקוויסט

ביקורו של רופא המלך

הסיפור עצמו ידוע, הסטורי, קרה במציאות. מלך דנמרק כריסטיאן השביעי נישא לאחותו הצעירה של ג'ורג' השלישי, מלך אנגליה, הנסיכה קרולינה מתילדה. כריסטיאן השביעי, שנפשו מעורערת לא מעט, נשלט בידי אנשי חצרו, עד אשר מובא אליו רופא, ד"ר סטרוּאֶנסֶה שיהיה לו בן לוויה.

ד"ר סטרואנסה, איש השכלה, מצליח אט אט ובהתמדה לתפוס את מקומם של אנשי החצר, כאיש המשפיע ביותר על המלך, ופותח ביישום רפורמות נרחבות ברוח ההשכלה.

במקביל מתפתח רומן בין רופא המלך למלכה.

סופו של הסיפור – הרופא מורחק מן החצר באשמת בגידה ונסיון להרוג את המלך, ומוצא להורג. המלכה מוחזרת לרשות אחיה, ויוצאת בגלות. דנמרק חוזרת במהירות למערכת השלטונית של טרום הרפורמות, וזאת עד להכתרתו ותקופת מלכותו של בנם של כריסטיאן וקרולינה מתילדה.

 עד כאן הסיפור ההסטורי –  סיפור המלוכה הדנית, המאבק בין השמרנות להשכלה, לנאורות, התככים, הקנאה, האהבה. פר אולוב אנקוויסט נטל את הסיפור ההסטורי והפיח חיים בגיבוריו ובגיבורי המשנה. כריסטיאן השביעי שהומלך כנער, מתגלה בספר כילדון מפוחד שמאז ילדותו היה נתון לשיטות חינוך שכללו הפחדה, הכאות, חינוך דתי מחמיר, והפיכתו ל"בובה על חוטים" של אנשי החצר.

 קרולינה מתילדה, נסיכה שגדלה במנזר, הופכת לעיני הקורא/ת לנערה מפוחדת, בת חמש עשרה בעת נישואיה, המועברת, כחלק מעסקאות שבין שליטי מדינות, כסחורה אל דנמרק, שם היא נישאת לאיש, נער בעצמו, המפחד מפני הצל של עצמו, בין שאר הדברים, הנרתע מפניה, והיא צריכה להרות לו ולהוליד יורש עצר.

 ד"ר סטרואנסה, רופא שעסק ברפואה כללית וציבורית בזמנים שבהם לא ממש היתה רפואה כזו, ונקרא לשרת בחצר המלך, כמעט כנגד רצונו, אולם שוכנע כי בכך יוכל אולי להשיג השפעה על המלך, ובעזרתה להנהיג רפורמות. סדק נפתח לו בהסטוריה, וראוי לאדם להדחק לסדק שנפתח בפניו, כדי שיוכל לנסות להשפיע.

 וישנם גבורי המשנה – מורו של כריסטיאן בנעוריו, פרנסואה רברדיל (את שמו המלא – אלי סלומון הסתיר מטעמי זהירות, שכן היה יהודי). גם את היותו איש השכלה הסתיר, מאותם טעמי זהירות. עקרונות ההשכלה עדיין נחשבו מוקצים ברבות מארצות אירופה, משום החתרנות שבהם כנגד הסדר הקיים.

 המלכה האלמנה, אמו החורגת של כריסטיאן (אמו מתה ואביו לקח אשה אחרת), ואמו של יורש העצר (במקרה שלמלך כריסטיאן לא יהיו יורשים), נער מפגר בהתפתחותו (אולם אף הוא "נבחר האלוהים" על פי המסורת, שהיה עתיד להתמנות למלך לו מת כריסטיאן ללא יורשים). המלכה האלמנה – אשה אדוקה בדתה שתככי הארמון אינם זרים לה, יחד עם איש סודה – גוּלדברג, יועץ המלך, איש שמרן ותאב שלטון, הם שעמדו, בסופו של דבר מאחורי המזימה להפליל את המלכה ומאהבה – רופא המלך.

 כל אלה – הגיבורים הראשיים וגיבורי המשנה, ועוד רבים אחרים, הופכים בספרו של אנקוויסט מדמויות הסטוריות לאנשים בשר ודם, עם תאוות, רצונות, חולשות. התיאורים הכמעט יובשניים, כמסירות עובדות בספרי דברי הימים, מרתקים והופכים את ההסטוריה ה"מתה" לחיה עד מאד.

מומלץ מאד.

 ביקורו של רופא המלך – פר אולוב אנקוויסט. תרגום (מצוין): דנה כספי. הוצאת כתר  (362 עמודים)

ותודה לכל מי שסיפר לי על הספר הנפלא הזה, לאחר שצפיתי בסרט "סיפור מלכותי".

(פורסם ב – 18 בינואר, 2013 בפורום הספרים של YNET)

(Livlakarens Besok – Per Olov Enquist)

אלה יווניה קוראת ספרים