נעלמת – ג'יליאן פלין

נעלמתבערך עד מחצית הספר עוד התלבטתי האם להמשיך לקראו, או להפסיק, לוותר, כי לא באמת מוכרחים לסיים כל ספר שהתחלנו, מה גם ש"מדף הספרים הממתינים להקרא" כבר מזמן התרחב למדפים אחרים בספריה. ומה עוד שאת פתרון התעלומה ניחשתי בערך בשליש הראשון.

אבל אז הגעתי לאמצע, בערך, והפתרון שחשבתי עליו התברר כנכון, אלא שהתעלומה לא נפתרת, אלא שהחל מכאן ואילך (אמצע הספר, כאמור) מתפתחת העלילה לכיוונים לא צפויים.

וכמו בספרה הקודם של פלין שקראתי – חפצים חדים – גם כאן לרקע, לסביבה, לבית הגידול של הגיבורים משקל רב הרבה יותר מאשר נדמה בהתחלה.

אז – מהתחלה.

ניק דאן, פוסטר-בוי אמריקאי במראהו, ממיזורי, עיירה שקוראים לה נורת' קרתג', משפחה מן המעמד הבינוני הנמוך, שהיגר לניו יורק והיה לכתב באחד המגזינים האופנתיים הללו, ומתישהו במהלך המשבר הכלכלי המתמשך איבד את עבודתו וחזר עם אשתו, איימי, אל עיירת הולדתו, משום שאמו חלתה בסרטן והיה צורך לסעוד אותה.

יחד אתו חזרה לעיירה גם אחותו התאומה – גו (קיצור של מרגו), ויחד קנו בר והפעילו אותו יחד כדי להתפרנס.

"… אחותי ואני עשינו מעשה מטופש כשחזרנו שנינו הביתה. עשינו מה שתמיד אמרו שנעשה. פתחנו בר.

אבל באמת שזאת היתה החלטה מעשית, צעד עסקי נבון.  … כמו המק'ווילה ששכרתי, כיכב גם הבר באופן סמלי בזיכרונות הילדות שלי – מקום שרק מבוגרים הולכים אליו, ועושים שם מה שמבוגרים עושים. אולי בגלל זה התעקשתי כל כך לקנות אותו אחרי שהפרנסה שלי נלקחה ממני. זאת היתה תזכורת לכך שבסופו של דבר אני אכן מבוגר, גבר בוקר, בן אדם מועיל, אף על פי שאיבדתי את הקריירה שבזכותה הייתי כל הדברים הללו. אני לא אחזור על אותה טעות, העדרים השופעים לשעבר של כותבי המגזינים ימשיכו ליפול טרף לאינטרנט, למיתון, לציבור האמריקני שמעדיף לצפות בטלוויזיה או לשחק במשחקי מחשב או להודיע לחברים שלו באמצעים אלקטרוניים דברים כמו "איזה באסה שיורד גשם!" אבל אין אפליקציה שתחליף את התחושה של בורבון ביום חם בבר קריר וחשוך. העולם תמיד ירצה לשתות משהו." (עמ' 16)

איימי דאן גדלה כ"איימי המופלאה", בתם היחידה של זוג כותבים שהתפרנסו מכתיבת סדרת ספרים לנוער (לנערות, למען האמת) ובה תוארו חייה של ילדה בשם איימי, שהיא מופת ודוגמה לכל ילדה אמריקנית, ולכל ילדה בכלל. אה, והיא גם יפה באופן יוצא דופן.

עם חזרתם למיזורי, שכרו בית בשכונה שפעם נחשבה לעתיד העיירה, ועתה עם משבר הנדל"ן, עומדת ריקה למחצה, נטושה למעט בניין זה או אחר. העיירה כולה כבר לא מה שהיתה פעם. הקניון הגדול שנפתח בקול תרועה רמה כעשרים שנים קודם לכן, נסגר כולו, והוא עתה מקום מגורים לחסרי הבית שפוטרו מעבודתם ונזרקו מבתיהם.

מן הבית הזה נעלמת איימי בוקר אחד; בוקר יום הנישואין החמישי של הזוג. הזוג היפה, המאושר, הדוגמה לכולנו איך צריך להיות, ברק היכה בו יום אחד. איימי נעלמה וחקירת המשטרה הולכת וסוגרת, אט אט, על ניק, האיש שאשתו נעלמה בוקר אחד.

ומכאן – בפרקים לסירוגין – ההווה שלו, העבר שלה, דרך קריאת היומן שכתבה במשך השנים האחרונות, מתקדם הספר יום אחרי יום מיום ההיעלמות, והקורא/ת מתוודע/ת לחייהם הסוגים בשושנים בתחילת דרכם בניו יורק, עבור במשבר הכלכלי והמעבר לעיירה נידחת וקטנה, עד ש..

כפי שכבר כתבתי לעיל, בערך בשליש הספר הבנתי מהו פתרון התעלומה, אלא שלהפתעתי הפתרון נפרש לפני הקורא/ת כבר במחצית הספר, ואז הקריאה הופכת למעניינת הרבה יותר. הרבה ביקורת חברתית מוצפנת במחצית הזו של הספר, על אותן עיירות קטנות ונידחות, על חיי הפרברים, ועל האנשים החיים שם.

"… אנחנו בני האדם הראשונים שאף פעם לא יראו משהו בפעם הראשונה. אנחנו בוהים בפלאי העולם במבט עמום ובלי להתרשם. המונה ליזה, הפירמידות, בניין האמפייר סטייט. חיות ג'ונגל תוקפות, קרחונים עתיקים מתמוטטים, הרי געש מתפרצים. אני לא מצליח להיזכר ולו בדבר מדהים אחד שראיתי במו עיני ולא הזכיר לי מיד סרט או תוכנית טלוויזיה. פרסומת מזדיינת. אתם מכירים את הזמזום הנורא של האדם האדיש: ראיתיייי כבר. באמת ראיתי הכול, והדבר הכי גרוע, הדבר שגורם לי לרצות לפוצץ לעצמי את המוח, הוא זה, החוויה המתווכת תמיד יותר מוצלחת. התמונה יותר חדה, הנוף יותר מלהיב, זווית המצלמה והפסקול משפיעים על הרגשות שלי באופן שהמציאות כבר לא יכולה להשפיע עליהם. אני לא יודע אם אנחנו עדיין אנושיים בכלל, רובנו, אלה שגדלו על טלוויזיה וסרטים ועכשיו האינטרנט. אם בוגדים בנו, אנו יודעים מה המילים הנכונות להגיד. אם אנחנו רוצים לשחק את החתיך או את החכמולוג או את האידיוט, אנחנו יודעים מה המילים הנכונות להגיד. כולנו מתבססים על אותו תסריט שחוק." (עמ' 92 – 93)

ספר מתח כתוב כראוי, עם טוויסט מעניין. ממש כמו ב"חפצים חדים".

נעלמת  – ג'יליאן פלין. תרגום: יעל אכמון. הוצאת ידיעות אחרונות * ספרי חמד * עם עובד. 485 עמודים.

 Gone Girl – Gillian Flyn

לרכישה באתר עם עובד 

לרכישה באתר ידיעות ספרים

אלה יווניה קוראת ספרים