איך כותבים סיפור: מדריך לכתיבת פרוזה – אורי פרץ-שרון

איך כותבים סיפורכשלקחתי את הספר הזה ליד חשבתי לעצמי – למה לי, בעצם? הרי יש כל כך הרבה סדנאות כתיבה, בכל עיר, בכל מקום, עם מיטב הסופרות והסופרים (אם ארצה לכתוב פרוזה) והמשוררות והמשוררים (אם אחליט לעסוק בשירה), אז למה לי עוד ספר? ועוד ממי שאינו "מומחה", דהיינו, לא כתב בעצמו שלושה או ארבעה ספרים לפחות!

חוץ מזה שאני ממש לא מתכוונת להתחיל לכתוב ספרים, או סיפורים קצרים, או נובלות בזמן הקרוב, או הרחוק; הרבה יותר נעים לקרוא דברים שכבר נכתבו ונערכו ומוגשים לי…

ובכל זאת, הצצתי. ומצאתי עולם שלם מובנה ומוסדר העוסק ב"איך" – איך להכין מתווה לסיפור, איך לבנות עלילה.. כל ה"איכים" ההופכים אסופת מלים ומשפטים למשהו שאנשים אחרים ירצו לקרוא.

כלומר – את הכשרון צריך להביא מן הבית, זה ברור. אבל – אם כתיבה טובה מורכבת מכך וכך אחוזים כשרון וכך וכך עבודה קשה ותרגול – הספר הזה הופך את החלק הטכני, התירגולי, למשהו מובן, בהיר, זמין.

יש שם, למשל, ניתוח המבנה של יצירה ספרותית – עלילה מרכזית, עלילות משנה, עלילות מקבילות או עוקבות. צריך לבחור מיהו המספר – זה "היודע כל" או אחד או יותר מגיבורי הסיפור. ושאלה שתמיד מטרידה אותי במידה מסוימת: האם להכין מתווה גמור וסגור, בו הסוף ידוע לכותב, וכל שעליו לעשות הוא למלא בטקסטים את החללים, או שמא הסיפור כותב את עצמו?

ישנו, כמובן, העניין האחר – אם אבין איך מורכב סיפור, ספר, האם לא תיפגם הנאתי מקריאתו?

במבוא לספר מצטט פרץ-שרון את רוברט לואיס סטיבנסון:

"אין דבר הגורם לאדם להתפכח יותר מאשר שיוצגו בפניו המנגנונים והקפיצים העומדים בבסיסה של האמנות. כל האמנויות והמלאכות שורות במלואן על פני השטח; על פני השטח אנחנו מבחינים ביופיין, בהלימותן ובמשמעותן. לחקור עמוק מזה משמעו להיחרד מהריקנות שלהן ולהזדעזע מהסות הגלגלות והמיתרים שמניעים אותן."

אכן, סיכון. משום שמעתה כל ספר שאקרא אחפש בו מנגנונים נסתרים וכיוונונים שאיני יודעת עליהם. אם כי, קריאה מרובה (ואני בהחלט קוראת לא מעט) מביאה כמעט תמיד לניתוח שמעבר לקריאה עצמה, כך שאולי, בעצם נוספו לי עוד כלים?

ועצה אחת חשובה מתוך הספר, שכדאי בהחלט לקרוא בשלמותו, אם החלטתם שהגיעה העת לכתוב ספר:

"אם חוויית הקריאה היא אמת המידה לאיכות הכתיבה, עלינו לברר איזו חוויה אנו מבקשים במהלך הקריאה. אם נצליח בכך, נוכל לבחון כל כתיבה ספרותית מול אמת המידה הזו.." (עמ' 20)

איך כותבים סיפור – אורי פרץ-שרון. הוצאת כתיבה נוצרת. 302 עמודים

לרכישה

אלה יווניה קוראת ספרים