קונסטלציה של תופעות חיוניות – אנתוני מארה

קונסטלציה של תופעות חיוניותמשחק האסוציאציות; על מה אתם חושבים כשאתם שומעים "צ'צ'ניה"?

אצלי בראש תיכף עוברת התקפת הטרור על תיאטרון במוסקבה, התקפה שלא הצליחה משום ששלטונות רוסיה הזרימו גז לתוך התיאטרון והרגו את מרבית הטרוריסטים וחלק לא קטן מבני הערובה.

וגם – "האלמנות השחורות", נשים צ'צ'ניות שהן גם טרוריסטיות מתאבדות, מוסלמיות, ומכאן – תיאוריות על גבי תיאוריות איך זה שנשים בחברה מוסלמית מסורתית מבצעות פיגועי התאבדות.

צ'צ'ניה, אם כך, היתה בשבילי, עד הספר זה, טריטוריה מוסלמית בתוך ברית המועצות לשעבר, שלא הצליחה לקבל עצמאות עם פירוק ברית המועצות, והיא נתונה לשליטה רוסית. טריטוריה מפגרת אחרי המודרנה, פראית משהו, שטרוריסטים ופורעים מאכלסים אותה.

זהו, בערך.

והרי סיבה ראשונה לקרוא את הספר הזה: פתיחת צוהר לעולם לא מוכר.

כמה עובדות היסטוריות: ב- 1991 עם התפרקות ברית המועצות ניסתה צ'צ'ניה להפוך לרפובליקה עצמאית, נסיון שנתקל בהתנגדות רוסית שלוּוְתה בשימוש בכוחות צבא.  ב- 1994 כבש הצבא הרוסי את גרוזני, בירת צ'צ'ניה ב- 1996 מתקפת נגד של המורדים. ב- 1999 המלחמה השניה, כיבוש מחודש של צ'צניה על ידי הצבא הרוסי, זרם פליטים מקומיים. וכך זה נמשך: כיבוש, נשיא "מטעם", מורדים, פליטים, ובתווך – אנשים המנסים לחיות את חייהם, במדינה משוסעת, עם אספקה הולכת ונעלמת, עם עונשים קיבוציים, עינויים, חטיפות; ובתווך – בני אדם.

וזה הספר. ספר על אנשים במצב בלתי אפשרי.

קונסטלציה – מושג באסטרונומיה: קבוצת כוכבים; בהשאלה – מערך נסיבות.

מתוך הספר: ".. חיים: קונסטלציה של תופעות חיוניות – ארגון, גרייה, תנועה, גדילה, רבייה, הסתגלות." (עמ' 174 – בתוך "המילון הרפואי של איגוד הרופאים הסובייטי")

חמישה ימים בשנת 2004, בכפר אֶלדר ובבית החולים בעיר הסמוכה. חמישה ימים מהם חוזר המספר בכל פעם עד עשור אחורה, עד המלחמה הראשונה, דרך תודעתם וזכרונם של גיבוריו וגיבורי המשנה. לנוחות הקורא/ת מסומנת השנה המדוברת בכל ראש פרק.

גיבורי הספר: חווה, ילדה בת שמונה. ביתה נשרף עד היסוד, אביה נלקח לחקירות (שמהן אין חוזרים). הפדרלים (שהם החיילים הכובשים) מחפשים גם אותה לחקירות. חווה התחבאה ביער עם מזוודה שתמיד היתה מוכנה ליד הדלת "ליתר בטחון" (אם יום אחד צריך לקום וללכת ללא התראה מוקדמת, מוטב שתהיה מזוודה מוכנה תמיד ליד הדלת. כל יולדת מכירה את זה, מזוודה מוכנה ליום הלידה. רק שאלה נסיבות אחרות לגמרי). אמה מתה זה מכבר.

אחמד, השכן הקרוב, החבר הטוב של אביה. אחמד שלקח אותה, בדרכים צדדיות אל העיר לבית החולים, תוך שהם עוקפים מחסומי דרכים. אחמד שאשתו שוכבת חולה במיטה, וזכרונה נוטש אותה אט-אט. אחמד שנחשב "רופא הכפר" אף שבחר להמיר חלק מלימודי הרפואה בלימודי אמנות, והוא מצייר דיוקנותיהם של אנשים שנעלמו, כדי שלבני משפחתם יהיה זכרון מהם.

סוניה – רופאה מנתחת בבית החולים בעיר. סוניה שאחותה נעלמה, והיא מתגעגעת אליה עד מאד, ואין היא יודעת לאן הלכה. סוניה המחזיקה כמעט לבדה את חדרי הניתוח והיולדות של בית החולים, כי כל רופא ששכל בראשו נטש כבר מזמן. סוניה, לעומת זאת חזרה מלונדון, מחיים נוחים ושלווים, כדי להיות עם אחותה שחזרה מתופת מסוג אחר. ויום אחד האחות הזו תעלם אף היא.

".. ליד השולחן במטבח היא בחנה את כוס הקרח. כל קובייה התעגלה בטמפרטורת החדר, נמסה אל תוך שרידיה, ובאיחור רב היא הבינה שככה נעלם אדם אהוב. למרות ההלם שבכניסה לדירה ריקה, ההיעדרות איננה מיידית היא יותר דעיכה מההווה שחלקתם, התמוססות אל העבר, לא מחיקה אלא התמרה של צורה, מנוכחות לזיכרון, ממוצק לנוזל, והאדם שנגעת בו פעם נוזל עכשיו על עורך, קולח עכשיו על גבך, ואת יכולה להתרחץ, יכול לשקוע, יכולה לטבוע בזיכרון, אבל אצבעותייך אינן יכולות לאחוז בו. .." (עמ' 114)

חמישה ימים, מלאים זכרונות עבר של גיבורי הספר, גיבורי המשנה, אנשים שכבר מתו, אנשים שעוד ימותו.  הסיפורים משתרגים, נפרדים ומתקשרים זה בזה חליפות. חיים של אנשים, פגישות לרגע שהופכות משמעותיות אחר כך, חיים של אנשים שיכולים היו להיות שלווים וטובים ושקטים, וכוחות חזקים מהם לקחו אותם ומטלטלים אותם, והם – הם צריכים, אם יצליחו, לשמור על צלם אנוש, ולשמור על חייהם.

חווה, ילדה שעוברת פרידה אחרי פרידה, מכל מה שהכירה, מכל מה שאהבה. אביה, דוקה, שנלקח כבר פעם לחקירות, וחזר בלי אצבעות. שלימד אותה לשחק שחמט, שלימד אותה מלים. אמה שמתה בדרך לבית החולים כדי ללדת את ילדה השני.

".. אהבה, היא למדה, עשויה לצמצם את הנמען שלה לדבר מה ראשוני, חשוב כמו אוכל או מחסה, שנוכחותו אינה רק דבר מה שנכספים אליו אלא נזקקים לו. .." (עמ' 211)

אחמד, שלוקח אותה, ומסרב להסגירה לפדרלים המחפשים אותה, שמוצא משרה זמנית, רק לכמה ימים, עד שתתאקלם, בבית החולים.

סוניה, שהיו לה חיים טובים, וויתרה עליהם, ועכשיו היא רק שורדת, ופתאום מופיעה ילדה סקרנית וחקרנית על סף בית החולים. ילדה שכל עולמה חרב, והיא צריכה להקים לעצמה עולם חדש.

הם ושכניהם, הטובים והרעים (שזה עניין סובייקטיבי לגמרי, כי מי יכול להשאר טוב באמת אחרי חקירות הפדרלים).

מארה פותח חלון לעולם החולין של האנשים האלה; צ'צ'ניה לעולם לא תהיה עוד "רק" מקום של טרוריסטים ואלמנות שחורות.

ספר מהפך דפים, מהפך קרביים (דווקא בגלל האיפוק בתיאוריו). ספר מצוין וחשוב וכדאי מאד מאד לקראו. ספר שיישאר עמי עוד הרבה זמן אחרי שהנחתי מידי.

קונסטלציה של תופעות חיוניות –  אניתוני מארה. תרגום: שאול לוין. הוצאת: כנרת זמורה ביתן. 352 עמודים.

A Constellation of Vital Phenomena – Anthony Marra

לרכישה

לרכישה דיגיטלית

אלה יווניה קוראת ספרים