מצחיקונת – ניק הורנבי

מצחיקונת"היא מעולם לא בכתה בבגד ים עד אז, לפחות לא כאשה בוגרת. בגדי ים לא נועדו שיבכו בהם, עם כל השמש והחול והצווחות והבנים עם העיניים שיוצאות מהחורים." (עמ' 14)

ברברה פארקר נבחרה למיס בלקפול. בתוך קהל הנופשים ותושבי העיר, בבגד ים זעיר למדי (זעיר ככל שניתן בשנות הששים באנגליה). ברברה פארקר בכתה. והיא בדרך כלל לא בכתה כלל. היא קיוותה שהזכיה והתואר יהיו קרש קפיצה למה שאהבה לעשות באמת. להצחיק. המודל שלה היתה לוסיל בול, קומיקאית אמריקאית עם תוכנית קומית משלה.

באנגליה לא היו תכניות קומיות לנשים. עניין של "לא יעלה על הדעת".

התברר לברברה שאם תשאר מיס בלקפול, תאלץ לשהות שנה באזור, ללוות פתיחות וארועים, ושאר עניינים הקשורים ב"שנת המלכות", ומאחר שנחושה היתה לנסוע ללונדון כדי לפצוח בקריירה של קומיקאית, ויתרה על התואר.

ונסעה ללונדון.

אבל אף אחד לא מחכה בלונדון לנערות צעירות ויפות, שלפני רגע וויתרו על תואר מיס בלקפול. רק חנויות הכל-בו, שבהן אפשר להיות נערה יפה ולעבוד במחלקת הקוסמטיקה, או נערה יפה מאד במחלקת הבשמים, לשם מגיעים גברים המבקשים לקנות בשמים לנשותיהם, או לאהובותיהם, והם יכולים גם להציע פגישות לנערות היפות מאד, לעניינים מסויימים מאד.

ואפשר לעבוד גם במחלקות הנעליים, אם את נערה פחות יפה.

אבל ברברה היתה נחושה להגיע לטלוויזיה, להשתתף בתוכנית קומית. ולכן נרשמה אצל סוכן. סוכן כזה, המכיר את השוק, הציע לה מיד להשתתף בפרסומות, שהרי ברברה היא נערה יפה עד מאד.

אבל היא נחושה להגיע לטלוויזיה.

והיא הגיעה. במקרה. במקרה פגשה זוג מפיקים, שהביאו אותה לתכנית נסיונית, שהובילה לעונה, ועוד עונה, ולקריירה מעניינת.

ומעבר לסיפורה האישי של ברברה פארקר, שהוא נחמד ומרתק בפני עצמו, זהו סיפורה של תקופה; אנגליה של שנות הששים והשבעים. אנגליה בה הומוסקסואליות אסורה בחוק, האופנה (המזעזעת) נקבעת ברחוב קארנבי, הדיסקוטקים, הטלוויזיה, הנאדות הנפוחים הבזים לתרבות ההמונים, אהבת הקהל, הדועכת עם הופעתם של כוכבים חדשים. אנגליה על סף העידן המוכר לנו כיום.

סיפורה של תקופה, דרך עיניה של כוכבת הבידור הקל בטלוויזיה.

ולמרות השם – אין זו פאני ברייס, ואין קשר לסרט מאז. זהו סיפור שונה לגמרי, ודומה למדי.

https://youtu.be/8NPzLBSBzPI

מצחיקונת – ניק הורנבי. תרגום: גיא הרלינג. הוצאת מודן. 345 עמודים

Funny Girl – Nick Hornby

לרכישה

אלה יווניה קוראת ספרים