עמוד האש – קן פולט

עמוד האש – קן פולט

לימודי ההיסטוריה שלנו בבית הספר, היו מחולקים להיסטוריה יהודית ולהיסטוריה כללית, כאשר לזו האחרונה הוקדש פחות זמן, וגם מי שהיו לו מורים או מורות מעולים ביותר להיסטוריה, בסופו של יום, מי שלא המשיך/ה ללימודי היסטוריה באוניברסיטה, או לפחות עסק/ה בתחומים המשיקים ללימודי היסטוריה, כי אז נשאר איזשהו "בליל" של תאריכים וקצת שמות, קצת קרבות, וזהו בערך.

רומנים היסטוריים עושים "תיקון" ללימודי ההיסטוריה שלנו, בכך שהם מציגים לנו את חיי היומיום בתקופות מסויימות, ומאירים תקופות שונות וארועים שונים באור יקרות.

אני, למשל, חבה (כמעט) את כל הידע שלי על תקופת נפוליאון ל"דזירה" שכתבה אנמרי סלינקו. וכשלהקת אבבא שרו על "ווטרלו" מיד יכולתי למקם את השיר בהקשרו ההיסטורי.

"עמוד האש" של קן פולט הינו רומן היסטורי משובח העוסק בתקופת שלטונן של מרי הראשונה "העקובה מדם" ואליזבת הראשונה, שתיהן בנותיו של הנרי השמיני שמלכו אחריו.

את הנרי השמיני הכרנו, בלימודינו הבלתי מעמיקים, כזה שהיו לו שש נשים, שאת ראשן של חלק מהן ערף, מסיבות אלה ואחרות, ובכל פעם נשא לו מחדש אשה אחרת. פחות  נחרת בזכרון תפקידו בשינויים הדתיים באנגליה בפרט ובאירופה בכלל.

הנרי השמיני נישא לקתרין מארגון, שילדה לו את בתו מרי. מאחר שלא נולד בן מן הזיווג, ומאחר שהמלך ביקש כי יורשו יהיה בן זכר, ניסה המלך להשיג אישור לביטול נישואיו לקתרין.

במקביל, בהיותו בקיא בכתבי הקודש החל לחלוק על האמונה הקתולית, ולאמץ חלקים מן הפרוטסטנטיות. בשלב מסוים הכריז על הקמת הכנסיה האנגליקנית והכפפתה לשלטון המלוכה.

וכל זה, ועוד הרבה יותר ניתן לצפות בסדרה המצוינת –  "The Tudors" העוסקת בתקופת שלטונו של המלך הנרי השמיני.

הויכוחים הדתיים ומלחמות הדת בין קתולים לפרוטסנטים המשיכו בתקופת המלוכה של מרי הראשונה, בתה של קתרין מארגון, שהיתה קתולית, וזכתה לכינוי "מרי העקובה מדם" עקב רדיפות הפרוטסטנטים בתקופתה, וכן בתקופת מלכותה של אליזבת הראשונה, בתה של אן בוליין, שהיתה פרוטסטנטית, וניסתה במהלך כל תקופת שלטונה לאפשר קיומו של הפולחן הקתולי ללא רדיפה והרג כאחותה לפניה.

מרי הראשונה – העקובה מדם

תקופת שלטונן של שתי המלכות – מרי ואליזבת – היא הרקע לסיפור הזה, וכדרכם של רומנים היסטוריים מוצלחים, מצליח גם הספר הזה לתאר נאמנה את התקופה, דרך גיבורים בדיוניים אמנם, אך קרובים דים ללוות את הדמויות האמיתיות ולהציג לנו – הקוראות והקוראים – תקופה מרתקת.

אליזבת הראשונה – המלכה הבתולה

גיבורי הספר: נד וילארד, פרוטסטנטי מקינגסברידג, ביקש בנעוריו להינשא לאהובתו, מרג'רי פיצג'רלד, אלא שהיותה קתולית ושאיפותיהם החברתיות של בני משפחתה מנעו נישואין אלה. נד וילארד פונה לשירותה של אליזבת, כעוזרו של סר ויליאם ססיל, יועצה של אליזבת. בהמשך יסייעו לה השניים בריגול אחר מזימות מטעם הקתולים באירופה כנגד מלכותה של אליזבת ונסיונות להדיחה.

מרג'רי פיצג'רלד שנכפים עליה נישואין לבנו של הרוזן, ובהמשך תהפוך למי שתסייע בשמירה על המורשת הקתולית ובהפצת הידע.

רולו פיצג'רלד, אחיה של מרג'רי, קתולי אף הוא, יהיה חלק מן המערך החותר תחת שלטונה של אליזבת, וממתככי התככים והמזימות להחלפתה.

פייר אומנד, קתולי בצרפת הקתולית, צאצא בלתי חוקי למשפחת דה גיז (האמיתית), עוסק בריגול כנגד הפרוטסטנטים בצרפת ומסייע לקתולים במאבקם כנגד אליזבת באנגליה.

סילבי פאלו, עובדת בחנות הספרים של אביה בפאריז, פרוטסטנטית בסתר, מסייעת בהפצת הבשורה הפרוטסטנטית באמצעות ספרי תנ"ך מתורגמים לשפת המקום, (וזאת לדעת: בנצרות הקתולית הדת תוּוכה על ידי הכמרים, כשחלק מכוחם נבע מכך שכתבי הקודש היו בשפה הלטינית, שהיתה ידועה להם ולמשכילים בלבד. הפרוטסטנטיות ביקשה להנגיש את כתבי הקודש לכולם, ולבטל את התיווך ווהפרשנות בין המאמין לאלוהיו).

והסיפור האמיתי הוא כאמור – מאבקי הדת והשלטון באירופה, ובעיקר באנגליה בתקופת המלכות מרי הראשונה ואליזבת הראשונה, והתיאורים הן של חיי היומיום, והן של תהליכים ומהלכים היסטוריים עיקריים, מרשימים ומאירי עיניים.

מומלץ מאד לקריאה, גם אם לא במקום ספרי ההיסטוריה.

עמוד האש – קן פולט. תרגום: נורית לוינסון. הוצאת: מודן. 836 עמודים

A Column of Fire – Ken Follett

לרכישה

לרכישה בפורמט דיגיטלי (אין לקינדל)

אלה יווניה קוראת ספרים