ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי – מייקל שייבון

 ההרפתקאות המופלאותזהו סיפורם של סמי קליי וג'ו קוואליר יוצרים מופלאים של ספרי ודמויות קומיקס מופלאים עוד יותר.

 זהו סיפורו של ג'ו קוואליר בן למשפחה יהודית אמידה ומכובדת, שבנעוריו בפראג למד שיעורים בהמלטות ובקסמים מפיו של רב אמן ענק, והוא היחיד מבני משפחתו שנמלט משם ערב הגלייתם של היהודים כולם מפראג, הימלטות מופלאה ובלתי תיאמן – ביחד עם הגולם מפראג.

וזהו סיפורו של סמי קליי, בן דודו של ג'ו קוואליר, ילד יהודי נכה פוליו ממשפחה דלת אמצעים בניו-יורק, שאביו נודד במופעי וודוויל ברחבי אמריקה, מותיר אותו ואת אמו ואמה, עד שנתקבלה הודעה על מותו.

 וסיפורם של סמי קליי וג'ו קוואליר שנפגשים ערב אחד, עם הגעתו של קוואליר לאמריקה ולביתם, והם עוד נערים. ומכאן – זהו סיפורה של חברות מופלאה ואהבה רבה בין השניים – חברות המתחילה בזרות המתבקשת בין מי שזה מקרוב בא ועליו להתערות בשפה ובתרבות זרה לבין המקומי הדחוי הבורח מן המציאות אל ספרי הקומיקס.

 כן – בעיקר זה סיפורה של אהבה; אהבה חוצת גבולות וזמנים, ימים ויבשות, אהבה למשפחה, ואיש לאשתו, ואיש לאהובתו, ואיש לחברו, אהבה גדולה וחברות גדולה – בתוך קשיי היומיום הקטנים ומוראות המלחמה הנוגעים בכל אחד ואחד מהם, בעקיפין או במישרין.

 ואהבתם ויכולותיהם המופלאות של קוואליר וקליי לאייר ולספר סיפורים מקיפה ועוטפת את סיפוריהם  האישיים ה"קטנים".

 שייבון משלב את גיבוריו המדומיינים (ממש כמו גיבוריהם בעלי כוחות העל) בעולם אמיתי, עד שקשה לדעתם אם היו או לא (ממש כפי שב"איגוד השוטרים היידים" המציא עולם מקביל דמיוני ועם זאת כל כך מציאותי) ובעיקר נותן משמעות ועומק לחייהם של אנשים "רגילים" שאינם גדולים מהחיים, ובכל זאת – בכתיבתו מעניק לחייהם משמעות רבה להם ובעיקר לנו, הקוראים.

 ציון לשבח  לאלינוער ברגר על התרגום, ורק דבר אחד פגם בהנאתי – ההערות! טוב תעשינה הוצאות הספרים אם תכלולנה את ההערות בגוף הספר ולא בסופו; הצורך הזה לדפדף בכל פעם כדי למצוא משמעותם של דברים פוגם בהנאה (מה גם שהערות בודדות זכו בכבוד להכלל בתוך דפי הספר).

מומלץ ביותר

ההרפתקאות המדהימות של קוואליר וקליי – מייקל שייבון. תרגום: אלינוער ברגר. הוצאת עם עובד (725 עמודים)

(פורסם ב- 31.7.2008 בפורום הספרים של YNET)

(The Amazing Adventures of Kavalier & Clay – Michael Chabon)

אלה יווניה קוראת ספרים