הים של וינה – גפנית לסרי קוקיא

יש חנות בגדים אחת, שלא רק שהבגדים הנמכרים (לנשים בלבד) הינם יפים עד מאד בדרך כלל, ומתאימים לנשים גם כאלה שעברו את גיל עשרים וחמש (ואפילו יותר), אלא שגם ייסודה נישא על כנפי המחאה החברתית אי-אז בתחילת העשור השני של המאה הנוכחית. שתי יזמיות שהן גם מעצבות אופנה מוכשרות כמו שדות, חברו יחד להקים חנות שלא רק תמכור בגדים, אלא שייוצרו בארץ, שיתבססו על מימון המון (על ידי מכירת יחידות שותפוּת לנשים, וגברים, אחרות). החנות תורמת, אחת לשנה, למיזם הנבחר על ידי השותפות. ועוד – אחת לחודש מתכנסות נשים, ומתכנסים גברים לסלון תרבותי, ובו נידונים עניינים ומעניינים שונים בתחום הספרות, התרבות, האמנות, הכלכלה ועוד ועוד.

וכל ההקדמה הזו באה כדי לספר, כי באחד הסלונים האחרונים התארחו שלוש סופרות – מירי רזובסקי שכתבה את "כמו לשבור אור", סמדר שטינברג עם "שבע דרכים לאיבוד" וגפנית לסרי קוקיא עם "הים של וינה", נשוא הסקירה הזו. ומאחר שהספר הזה נח זה מכבר על מדף-הספרים-הממתינים-להיקרא, ומאחר שמצאו חן בעיני עד מאד דבריה של לסרי קוקיא, בחרתי בו לקריאה בימים אלה.

ולא התאכזבתי כלל.

הים של וינה הוא ספר סיפורים הסובבים, ברובם, סביב וינה, בתקופות שונות, וגם קצת מכאן; משלנו. ומחלקם עולה ניחוח זר, אירופי, קיסרי-מלכותי, ויש אף הד מה לסיפוריו ולכתיבתו של שטפן צוויג.

מר ואגנר הוא רב המלצרים בבית מלון יוקרתי, שבעלת המלון אינה מוכנה לארח בו כל אחד, לא במלון ולא במסעדת המלון, אף אם פירוש הדבר הפסד אפשרי. הוא מפרנס את אמו ואת אחותו, ועל כתפיו האחריות לתפקודה המלא של המסעדה.

פרופסור איזידור ריכטר, גיבור הטעות, הוא אמן ורסטורטור, איש בודד שמעולם לא נישא, ויש לו איזה סיפור ילדות בלתי פתור בעברו.

יוזף שטרן, הוא הפטרון. בעל גלריה יהודי התומך באיזה צייר בלתי ידוע ולא לגמרי מוכשר,  והוא קונה ממנו ציורים ומספר לו כי הוא מוכר אותם במחירים גבוהים בהרבה.

מנפריד, גיבור המתנה של מנפריד, הוא פקיד דואר שהתאלמן מאשתו ועובר לעיר הגדולה לגור עם אחותו, ופוגש במסגרת עבודתו אשה צעירה שהיא בתו של אדם הנערץ עליו.

ויש גם סיפורים של כאן ועכשיו, שגיבורותיהם יש להן קשר ל"שם"; שבאו מאירופה, והביאו עמן ניחוחות של שם, ופחדים של שם; אילנה, גיבורת הסיפור "פאני נעלמת", עזבה פעם את ידה של פאני, אמה, כשעמדו בתור, היא, אחותה הקטנה ממנה, סימה, והאם, ועד שחזרה אילנה ונמצאה, החל תהליך ההתמוטטות של אמה, עד שיום אחד נעלמה.

בלשון עשירה וביד אמן טווה לסרי קוקיא סיפור ועוד סיפור, כל אחד שונה מרעהו, כל אחד מיוחד במינו, וביחד הריהו ספר סיפורים משובח בהחלט.

הים של וינה – גפנית לסרי קוקיא. הוצאת: דביר. רוח צד. 175 עמודים

לרכישה

לרכישה בפורמט דיגיטלי (אין לקינדל)

אה.. ואם רציתן לדעת, החנות נקראת "קו קו קולקטיב קולקשיין", אפשר לקנות בה בגדים, אפשר להצטרף כשותפה, ואפשר לבוא לאחד הסלונים העתידיים (צריך רק להרשם).

אלה יווניה קוראת ספרים