זו אני, איווה – גלית דהן-קרליבך

התוכנית לכתיבה יצירתית, הידועה יותר כ"סדנת הסופרים של איווה ", באוניברסיטת איווה שבאיווה סיטי, איווה, היא תוכנית  אקדמית לכתיבה ברמה הגבוהה ביותר בארצות הברית. התוכנית הינה לתואר שני, ובין בוגריה ניתן למצוא סופרים וסופרות רבים, זוכי פרסים יוקרתיים, מרצים מבוקשים ועוד.

בנוסף לתוכנית האקדמית, מקיימת האוניברסיטה סדנת כתיבה בינלאומית בכל קיץ, אליה מוזמנים סופרים וסופרות, משוררים ומחזאים נבחרים, ממדינות שונות, לתקופה של שלושה חודשים, ומאז 1968 מוזמנים ומשתתפים גם כותבים מישראל.

עוד על תוכנית הכתיבה ניתן לקרוא בכתבתה של גילי איזיקוביץ ב"הארץ" – בקו הייצור של ספרות איכותית.

גלית דהן קרליבך, סופרת צעירה ומצוינת ועטורת פרסים מבית, הוזמנה אף היא לסדנה הבינלאומית, והספר, או נובלה, אם תרצו, "זאת אני, איווה" מבוסס על חוויותיה במקום.

המספרת, סופרת צעירה (ממש כמו דהן קרליבך), שמאחורה שלושה ספרים (לדהן קרליבך שלושה ספרים למבוגרים, אך היא כתבה גם לבני נוער), מוזמנת, לסדנה הבינלאומית באיווה, הזדמנות פז, שאין מי שלא ישמח או תשמח לקבל. לסדנה מגיעים יחד איתה כותבים וכותבות ממקדוניה, טיבט, מלזיה, יפן, איראן, מצרים, פלסטין, פולין אוסטרליה, שוודיה, קניה, כמה מדינות מדרום אמריקה, ובטח שכחתי עוד כמה. אין היא נותנת להם שמות, אלא מכנה אותם בשם ארצות מוצאם, כולם וכולן מוטלים אל תוך הקלחת הזו ששמה סדנה בינלאומית וליצור ביניהם אינטרקציות, אולי לכתוב, אולי לא, להשתתף בערבי הקראה, לטייל, לקבל השראה ותובנות ומשהו להמשך החיים ככותבים וכותבות.

אנשים זרים, די צעירים, המתקבצים להם יחד, מרוחקים מכל מה שהם מכירים, ממדינות שונות שיש ביניהן יחסי קרבה או איבה, דוברים שפות שונות, מייצרים להם קואליציות ואופוזיציות, קבוצות התיחסות, וכמובן – זוגות אד-הוק שיהיו לאורך כל שלושת חודשי הסדנה, או יתחברו ויפרדו, ויתחברו עם אחרים.

ריחוק שכזה מכל המוכר, אינטרקציות יזומות או לא (סדנת בישול, טיול לעיר אחרת, או שוטטות בין הברים ובתי האוכל המקומיים, כל ההגנות הקיימות מוקמות ונושרות. והסופרת הצעירה, המספרת, זו שבאה מישראל וצריכה להתערות בחברת זרים, כולל אלה שבאופן טבעי הם אויביה מבית (הקבוצה ה"ערבית", שממילא מתקבצת בינה לבין עצמה מטעמי שפה), מביאה עמה את כל הפחדים וההגנות מבית, ומתבצרת בהם רוב הזמן.

בבית השאירה את אישה, יותם, וכאן, באיווה, פגשה במקרה את דסטין, בן למשפחה נוצרית אדוקה, שאין הם שניהם יכולים להתכחש למשהו שצומח ביניהם.

את כתיבתה גלית דהן קרליבך פגשתי לראשונה בספרה "אחותי כלה והגן נעול", והתאהבתי בה, בכתיבה הזו המופלאה והנפלאה, וגם בהמשך, בשאר ספריה רוויתי רוב נחת.

כאן, בספר / נובלה הזה, הכי קרוב לממואר, מוסיפה דהן קרליבך נדבך נוסף וספר נוסף לאוהביה.

ואני שוב ממליצה לא להחמיץ את הפנינה הזו.

זו אני, איווה – גלית דהן-קרליבך. הוצאת: גרף. 126 עמודים

לרכישה

לרכישה בפורמט דיגטלי

לרכישה באודיו

אלה יווניה קוראת ספרים