העליונים – נעמי לויצקי

באחד מימי העיון שנערכו במסגרת לימודי לתואר (שני) בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים, השתמש פרופ' בני נויברגר במונח "דמוקרטיה מתגוננת" שוב ושוב בקשר למדינת ישראל. לא לגמרי הבנתי מדוע הוא חושב שהדמוקרטיה בישראל "מתגוננת", עד שהגענו לימינו אלה, בהם האיום על הדמוקרטיה הולך וגובר, והרשות המגינה עליו – בית המשפט העליון, כוחה הולך ופוחת. מצד אחד, הרשות המבצעת פועלת, באמצעות הרשות המחוקקת, להקטין את כוחו של בית המשפט העליון בהגנה על חוקי היסוד, ובעיקר "חוק יסוד כבוד האדם וחרותו", ומאידך – חלה שחיקה מתמדת באמון הציבור בבית המשפט העליון, כפי שמשתקף מן המחקר השנתי הנערך על ידי "המכון הישראלי לדמוקרטיה. אם בשנת 2000 זכה בית המשפט העליון לאמון בקרב 80% מכלל הנשאלים במגזר היהודי, בשנת 2014 ירד המספר ל- 60% בשנת 2017 עמד על 49%.

והנה, דווקא בימים אלה קראתי את הספר "העליונים" בגרסתו המעודכנת, המורחבת, הצופה פני עתיד (בעת כתיבתו; עתה הוא כבר ההווה); תקופת כהונתה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, תוך מבט קדימה אל תקופת כהונתה של הנשיאה אסתר חיות, שהתמנתה לתפקיד זה לא מכבר.

הספר הזה שופך אור ומגלה יותר מטפחיים מן המתחולל מאחורי הקלעים של בית המשפט העליון, מתאר תהליכים, ולא פחות מכך – מאפשר הצצה אל מיהם ומיהן השופטים והשופטות, תולדות חייהם וההשפעה (המשוערת) על חשיבתם ופסקי הדין שלהם.

כך, גם אם בני ובנות דורי, והדורות הקודמים, שהתעניינו וקראו ויודעים (וודאי כבר שכחו לא מעט), יוכלו למצוא כאן, בספר המצוין הזה, כרוניקה של התפתחות החקיקה והפסיקה החוקתית, הפיכתו של בית המשפט העליון לגורם משמעותי עד כדי תחושת איום מצד הרשות המבצעת, המבקשת, כאמור, למצוא לה דרכים להגביל את כוחו.

בכתיבת הספר הזה נעזרה לויצקי בראיונות רבים, וכן באיסוף קפדני של אינפורמציה ומסמכים, וכיאה למי שהעיתונות הוא מקצועה, הספר הוא תוצאה של תחקירים מעמיקים והיכרות כמעט אינטימית עם השופטות והשופטים ועם מערכת המשפט.

קריאת בספר הזה מאפשרת היכרות קרובה עם המוסד המורם מעם: "ניתן לדמות את בית המשפט העליון לאונייה. מָדור מעל מדור עד לסיפון, וליד ההגאים ניצב הקברניט, נשיא בית המשפט העליון. במדור התחתון מבעירים את האש ומלכלכים את הידיים. שם, במזכירוּת, יושבים העובדים שמקבלים לידיהם את העתירות, והם מעבירים אותן ללשכתו של רשם בית-המשפט, שמעביר אותן בתורו לשופט התורן. .." (עמ' 289) (ורק חסרה היתה לי כאן הקומה התחתונה באמת, זו שתוארה במאמרו של אביגדור פלדמן "השאול שמסתתרת במעמקי בית המשפט העליון").

מטבע הדברים עוסק ספרה של לויצקי בעיקר בפסיקות פורצות דרך, בהליכים לקביעתן, בדרכים להחלטות, בפוליטיקה הכרוכה בקביעת מועדים לדיון, למשל, או בבחירת הרכבי השופטים לדיונים בעניינים השונים. וגם, כאמור, בהשפעה של אישיותו ואישיותה של כל שופט ושופטת על דרכי החשיבה וההחלטות של כל אחד ואחת מהם.

ספר חשוב ביותר לכל מי שרוצה לדעת ולהכיר את המוסד הזה על כרעיו וקרביו, ולא פחות מהיותו חשוב הריהו מרתק ומאיר עיניים.

העליונים – נעמי לויצקי. הוצאת: הקיבוץ המאוחד, הספריה החדשה. 448 עמודים

לרכישה (מודפס בלבד)

אלה יווניה קוראת ספרים