אקדח במערכה הראשונה – קייט אטקינסון

אקדח במערכה הראשונההנה – ככה צריך לכתוב ספר מתח:

אקספוזיציה של כמה פרקים: הצגת הדמויות הראשיות ודמויות המשנה, יחד עם כמה אינצידנטים מסתוריים

גיבורים לא טובים מדי ולא רעים מדי, לא עשירים דגולים, לא עניים מדי, בלי מסעדות פאר, בלי גברים מסוקסים ויפהפיות עוצרות נשימה; אנשים "אמיתיים", עם רגשות ומחשבות, עם צרות קטנות או גדולות, עם חיים שיכולים להיות לכל אחד ואחת.

ולספר:

התפאורה – אדינבורו ("נמל הבית" של אטקינסון) – פסטיבל התיאטרון הבינלאומי השנתי, זה שכולנו קוראים עליו בעיתון או שומעים עליו מחברים ו"נורא" רוצים לנסוע גם.. ומסתבר שמי שחי שם רואה את זה קצת אחרת

פול בראדלי (שם בדוי) עצר בפתאומיות בכביש ונהג הרכב שמאחוריו "נכנס" בו. נהג הרכב שמאחוריו – בריון בעל אלת בייסבול יוצא מן הרכב עצבני ומכלה זעמו במכוניתו של בראדלי ומיד לאחר מכן פונה להכות את בראדלי עצמו…
מרטין, סופר הכותב תחת הפסבדונים "אלכס בלייק", ספרי מתח שהגיבורה שלהם "נינה ריילי", מציל את חייו של בראדלי כשהוא מיידה את מחשבו הנישא בבריון. מרטין, איש ביישן שקשריו עם הסביבה ועם בנות המין השני ("מוטב להחזיק את הנשים כלואות בנבכי הדמיון. כשהן נמלטות לאנדרלמוסיה הכאוטית של העולם האמיתי הן נעשות לא יציבות, לא ידידותיות, ובסופו של דבר מפחידות עד מוות.") לוקים בחסר תמידי, הופך ל(סוג של) גיבור בעל כרחו, ונרדף.

גלוריה, אשתו של קבלן עשיר המתעב אותה (והיא אותו) גרה בבית מצויד ומאובזר עם מצלמות בטחון בחצר. תמיד רצתה חתול, אך בעלה שם וטו. היא מנהלת (בתואר) יחד עימו את חברת הבניה שלו, המשמשת בעצם להלבנת כספים ושאר עסקים אפלים, כשהבתים שהיא בונה אינם ראויים (כמעט) למגורי אדם.

ג'קסון – שוטר בדימוס שירש סכום כסף גבוה ופרש מעבודה לחיי בטלה נינוחים נמצא בעיר לרגל הפסטיבל, משום שזוגתו השחקנית משתתפת באיזו הפקת פרינג' (שהוא בנדיבותו מימן), ומוצא עצמו מעורב בעל כרחו באירועים המוזרים – החל באותה התנפלות של בריון על בראדלי, מציאת גופה (שהיתה או לא היתה) באי אחד, מפגש עם הצד האפל של הסמטאות באדינבורו, מפגש עם שוטרת אחת – לואיז, אם חד-הורית, החוקרת את הארועים מסביב, מתגוררת באחד מאותם בתים בלתי ראויים, ומנסה לחנך את בנה בן העשרה להיות "בן-אדם".

בשלושה ימים בתוך הפסטיבל אנו מתוודעים עוד ועוד לכל אחד ואחת (ולעוד) מן האנשים האלה, לחלק מעברם, למחשבותיהם, למניעיהם; כל אלה יחד עם שרשרת האירועים האלימים, וההתפתחויות המפתיעות (עד סגירת הנושא האחרון בפרק האחרון) מביאים בפנינו ספר מרתק ומשובח לסוגו.

מומלץ בהחלט

אקדח במערכה הראשונה – קייט אטקינסון. תרגום: עפרה אביגד. הוצאת כתר ו-עברית (428 עמודים)

(פורסם ב- 27.3.2009 בפורום הספרים של YNET)

(One Good Turn – Kate Atkinson)

אלה יווניה קוראת ספרים