על היופי – זיידי סמית

על היופי הווארד בלזי מלמד בוולינגטון שבארצות הברית ולשם מגיע אויבו המר ביותר בעולם האקדמי – מונטי קיפס..

זהו הבסיס לספרה השלישי של זיידי סמית "על היופי"; בסיס מוצלח למדי שממנו ניתן להמריא לגבהים..

בנוסף למאבק האקדמי שביניהם, ישנו גם עניין הצבע – צבע העור.. בלזי לבן, אך נשוי לאשה שחורה, ויש באוניברסיטה שחורים ולבנים – סטודנטים, אנשי סגל וגם אנשי שירות, ובין אלה לאלה (לאלה) קיים מתח הגם שאינו מודגש..

אלא שלתוך אלה, לתוך האוירה המנומנמת של עיירת קולג', בחרה זיידי סמית להוסיף גם מתחים בתוך חיי הנישואין של הווארד בלזי ואשתו (וגם של זוגות אחרים מתוך הסגל האקדמי).. אלא שכאן כשלה בהבנה (ועל כן גם בתיאור) של הדינמיקה של חיי נישואין "ותיקים".

ומתוך נסיונה לתפוס הרבה, הרבה יותר מדי, הפכו דמויותיה לשטוחות למדי.

הווארד בלזי ניהל רומן קצר מחוץ לנישואיו ומנסה, במהלך הספר, להשיג את סליחתה של אשתו וחזרתם לחיי נישואין "רגילים". רק שסמית צעירה מדי מכדי לדעת ולהבין (ומכאן גם לתאר) איך מתנהלים אנשים הנשואים פרק זמן כה רב.

הוסיפו לכך גם מעט שערוריות של קולג' (פרופסור השוכב עם סטודנטית), ענייני קביעות, מסיבות, ילדיהם המתבגרים של בני הזוג בלזי (שאחד מהם מתאהב, אבוי, בבתו של קיפס) וקבלתם רומן רומנטי עבר כרס, שהתחיל טוב דווקא, אך מעולם לא התרומם.

אולי זיידי סמית הצטיינה בספריה הקודמים (לא קראתי); ספר זה אכזבני למדי, ויצטרף – אחר כבוד- לאותם ספרים שיש להוציאם מן הספריה הביתית, שלא יתפסו מקום על המדפים.

(.. ולהבא אשתדל להצמד לרשימת ה"ספרים שחייבים לקרוא" ההולכת ומתארכת שלי)

על היופי – זיידי סמית. תרגום: קטיה בנוביץ'. הוצאת זמורה ביתן (447 עמודים)

(פורסם ב- 2.6.2007  בפורום הספרים של YNET)

(On Beauty – Zadie Smith)

אלה יווניה קוראת ספרים