אשליית השיבה – סמיר אל יוסף

אשליית השיבההספר הזה קודם כל הרגיז אותי; לא משום שהוא משעמם או כתוב רע (או מתורגם רע), הוא לא לרגעים הוא אפילו קולח ומרתק..

הספר הרגיז אותי כי הוא לוקח את "האחר", ה"אויב" ונותן לו פנים ושמות, זהויות שונות ורצונות שונים..

והרי הרבה יותר קל להתיחס אל הפלסטינאי כאל "אויב" ללא פנים, ללא זהות מוגדרת..
הספר נסוב, לפחות בכותרתו, סביב "זכות השיבה".. זו הנישאת בפי כל, אם בעד (מן הצד הפלסטיני) ואם נגד (מן הצד הישראלי).. אבל כבר בתחילה המספר מתייחס אל זכות זו כאל עניין סמלי, שאפשר להמשיך לחלום עליו, אבל לא להפסיק לחיות, לשאוף, להתקדם (משל היה יוסי ביילין לפחות)

המחבר, בן למשפחת פליטים שהפכה בורגנית, ועזב את לבנון ללונדון טוען כי ".. אפילו אחד כמוני, שמאמין שהפליטים הפלסטינים מעשיים בדיוק כמו כולם, ואולי אפילו יותר מכל השאר, ושאסור להם לפספס אף הזדמנות להתקדם הלאה – עדיין בדמיוני, השיבה נראית כמו הסיום הנכון של הסיפור".

ארבעה חברים נפגשים ערב אחד (כפי שהם עושים באופן קבוע) בבירות, בבית הקפה הקבוע שלהם, במה שלימים יתברר שזהו הערב האחרון שלהם – ג'ורג' הנוצרי – הפילוסוף, מאהר המרקסיסט, עלי והמספר – ה"פושטקים" שבחבורה, אלה שלאחר אותו ערב, והמאורעות שבעקבותיו, יעזבו את לבנון, כנראה שלא על מנת לשוב.

בירות של אותם ימים כבר "עמוק" בתוך הכיבוש הישראלי (זה שהתחיל ב- 40 קילומטר, והסתיים ב- 18 שנים של הקזת דם הדדית). העיר מלאה בכוחות וכוחות שכנגד, משת"פים עם הכיבוש הישראלי, "תנועת ההתנגדות" (המשמשת גם כ"משמרות הצניעות" של המוסלמים), הפתאח.. וגם – אלה שרק רוצים לחיות, סתם לחיות (ואלה ממש מעצבנים – כי הם דומים מדי לנו, והם הרי ה"אויב").

הספר נע בין ההווה, כשעלי עומד לעבור בלונדון בדרכו ממישיגן בחזרה ללבנון ומתעתד לפגוש את המחבר, לבין העבר – הלילה ההוא: ה"אחרון" בחיים הקודמים, מה שהוביל אליו, הדרכים שהובילו ממנו.

קצת הפריעו לי, לעתים, ה"התפזרויות" לתיאוריות הפילוסופיות שג'ורג' מציג מדי פעם, לעתים הספר קצת "נסחב". אבל החל מן השליש האחרון הוא מושך וסוחף..

(גילוי נאות: הספר הגיע אלי כספר לבן במסגרת פורום "הקוראים המשפיעים", ויש לשער כי לא הייתי מגיעה לקרוא אותו אלמלא כן; ועל-כך אני שמחה עוד יותר )

מומלץ

אשליית השיבה – סמיר אל יוסף. תרגום: ניב סבריאגו. הוצאת  ידיעות ספרים (132 עמודים)

(פורסם ב- 26.1.2008 בפורום הספרים של YNET)

(The Illusion of Return – Samir El-Youssef)

אלה יווניה קוראת ספרים