אנשים טובים – ניר ברעם

אנשים טוביםתומס הייזלברג, גרמני, ברלינאי, איש פרסום המייצג את חברת מילטון האמריקנית בארצו, בונה מודל של האדם האירופי, כדי לייעץ ללקוחותיה של מילטון כיצד למכור את מוצריהם לאנשים שונים במדינות השונות.

תומס הייזלברג אחראי גם להקמת סניפים נוספים של מילטון במדינות אירופיות נוספות, ובניית מודלים שונים המתאימים לדמויות המייצגות בני לאומים ועמים שונים.

תומס הייזלברג מנהל אורח חיים בורגני גרמני בברלין של ערב מלחמת העולם השניה, כשהחוקים נגד היהודים כבר מיושמים, ועליו להתרחק מכל מיני אנשים שפעם היו קרובים אליו בדרך זו או אחרת, משום שהם יהודים – סוכנת הבית וחברתה הקרובה של אמו החולנית, הפסיכולוגית שלו המטפלת בכל סיוטיו…

תומס מגויס לשירות משרד החוץ הגרמני ו"המודל" שלו ישמש, בהתאמות הנדרשות, לטיפול באוכלוסיות הנכבשות וביהודיהן.

 סאשה וייסברג, יהודיה, תושבת לנינגרד, באותה תקופה, שהיא גם תקופתו של סטאלין, תקופה שכאשר יילמדו מודלים של משטרים טוטאליטריים – זה יהיה המשטר הקרוב ביותר למודל הטוטאליטרי הטהור, תקופה בה המשטר חודר גם ליחידה המסוגרת ביותר: המשפחה.

סאשה חרדה לגורל משפחתה, ופועלת להסגרתה של המאהבת של אביה, מבלי לקחת בחשבון (או אולי כן לקחה בחשבון) שהסגרת המאהבת תגרור אחריה את הסגרת אביה ואמה ושאר החבורה שמסביבם, והתפוררות התא המשפחתי הקטן.

 תומס הייזלברג בגרמניה הנאצית, סאשה וייסברג ברוסיה הסטאליניסטית, שניהם מגוייסים לא רק בפועל, אלא גם ברוחם ובאופן שלם למפלגות ולשירות מדינותיהם; כל אחד מהם פועל בלב שלם, ואמונתו השלמה והבצורה של כל אחד מהם בצדקת הדרך נסדקת לאט לאט.

 ביד אמן משרטט ניר ברעם את אורחות החיים בברלין מזה ובלנינגרד מזה, ומאפשר לקורא(ת) לראות, לשמוע, כמעט להריח את החיים במקומות הללו, ולו רק בגלל תיאוריו החיים כדאי לקרוא את הספר הזה.

 ה"אבל" היחיד הוא סיומו של הספר; דומה כי ברעם חיפש ומצא "בכוח" סיום שנראה מלאכותי ומאולץ, כאילו לא ידע לאן להוביל את התיאורים וסיפורי החיים הכה משובחים עד כה.

אבל זה ה"אבל" היחיד; עד הפרקים האחרונים משרטט הספר תמונה מרתקת ומשכנעת עד מאד.

 מומלץ בהחלט, למרות ההסתייגות.

אנשים טובים – ניר ברעם. הוצאת עם עובד (511 עמודים)

 (פורסם ב– 23 אוקטובר, 2010 בפורום הספרים של YNET)

אלה יווניה קוראת ספרים