מים אדירים – אהרון אפלפלד

מים אדירים

הרבה שנים לא קראתי מספרי אפלפלד; איכשהו לא יצא. לכן, כשלקחתי לידי את "האפלפלד החדש" היתה זו כמו פגישה ראשונה ומרגשת עם סופר חדש (לי) יחד עם איזשהו הד רחוק למשהו שפעם הכרתי, פעם ידעתי.

 מים אדירים הוא ספר מסע. מסעו של יששכר הלוך ושוב – מביתו לבית אחיו וחזרה.

וזה הסיפור :

יששכר, יהודי, אלמן, ערירי, המתגורר בבית אבותיו בקרב שכניו הרותנים המכבדים אותו ואת דתו, למרות היותו נבדל מהם, מקבל יום אחד, בדרך לא דרך הודעה כי אחיו ובני ביתו נרצחו.

האח, המתגורר בכפר אחר, מוקף אף הוא בגויים, נמצא מהלך כמה וכמה ימים ממקום מגוריו של יששכר.

יששכר יוצא לדרך כדי לבדוק הנכונה השמועה אם לאו.

 הדרך, כאמור, מהלך מספר ימים, ובדרכו לבית אחיו נזכר יששכר באבותיו, בדרכי חייהם – אכרים יהודים, החיים בין גויים, המחזיקים משק חי ושדות ומטעים, סביב הבית, ואף נחלות במרחק מה. מכובדים בדרך כלל על ידי שכניהם, למרות מנהגיהם השונים, ושנואים ומקוללים כ"גוף זר" – ה"יהודים".

 ועוד נזכר יששכר ברעייתו נחמה, שהלכה לעולמה שנים מספר לפני כן, ואיך סייעו בידו הנוכרים החיים סביבו, בהבאת יהודים אחרים למהלך הקבורה והמניין, וישיבת השבעה, ואיך התאבלו בעצמם, על פי מנהגיהם, על האשה. ונזכר איך אהב את רעייתו, ואיך השיבה לו אהבה; ובחיי היום-יום שלהם, ואחר כך במחלתה ובמותה.

 דרך סיפורו מתוודע(ת) הקורא(ת) לחייהם של יהודים ברוסיה הקרפטית: חיי אכרים מבודדים פחות או יותר, הנדים בין אהבה וכבוד מצד שכניהם ומכריהם, ושנאה כללית אמורפית כנגד היהודים בכלל, שנאה שעלולה לעלות להם ברכושם, בממונם ואף בחייהם.  חיים בתוך קהילות קטנות, בהן אנשים תלויים בשכניהם, ועל כן היהודי יחשב "כאחד האדם" משום היותו חלק מן הקהילה. בתים של יהודים בהם יש חדר מיוחד המיועד לתפילה, ובו מוחזקים ספרי קודש, שכן לא ניתן שיהיה בית כנסת בכל מקום שגר בו יהודי. ויהודים המתגוררים על אם הדרך, ההופכים בתיהם לבתי תפילה ליהודים נודדים אחרים.

 יששכר שנטש את התפילה בעבר, משום קשיי חייו, מבקש לחזור אל אמונת אבותיו ורעייתו המנוחים, כדי למצוא לו מקום בעולם, כדי למצוא נחמה. והוא מתקשה בכך עד מאד. מקום שאדם משווה לנגד עיניו את אלוהיו, הוא מצליח בעיקר לשוות את אבותיו ורעייתו.

הזכרונות מציפים אותו לאורך כל הדרך, ולעתים נדמים מפגשיו עם הוריו ורעייתו כאמיתיים, כחלק מן הדרך. מפגשים אחרים הינם עם אכרים הנקרים בדרכו, בעלי פונדקים, אורחי פונדקים, גויים וגם קצת יהודים.

 ספר המסע מתחיל בבית ומסתיים בבית, והמסע כולל, לבד מן הדרך והאנשים שבה, גם את האנשים שהיה להם חלק בחייו, ודרך המסע מוצג עולם שהיה פעם, ואולי ממשיך להתקיים בדרך זו או אחרת, אלא שחלק ממנו חסר לתמיד.

מים אדירים – אהרן אפלפלד.  הוצאת כנרת זמורה ביתן (207 עמודים)

(פורסם ב– 7 במאי, 2011  בפורום הספרים של YNET)

אלה יווניה קוראת ספרים