רוח הרפאים: סיפור אהבה – ג'ונתן קרול

רוח רפאיםבנעורי שויכו ספרים רבים, חלקם בטעות, לסוגה המכונה "מדע בדיוני"; אחר כך הורחבה ההגדרה ל- "מדע בדיוני ופנטזיה". אחר כך שכך קצת הגל, או שמא אני בגרתי, וטעמי בספרים השתנה מעט. בשנים האחרונות ישנה פריחה מחודשת של ספרות מן הז'אנרים "מד"ב" ו"פנטזיה" ואף נוסף להם ז'אנר חדש, כזה שאיני בטוחה איך לקרוא לו, העוסק ביקומים מקבילים לשלנו, או במעין הרחבה של העולם המוכר לנו כל כך. כזהו, למשל, הקוסם הצעיר הארי פוטר.

 כזהו גם "רוח הרפאים: סיפור אהבה". סיפורו של בן גולד שמחליק על השלג, נחבט בראשו וצריך היה למות.. אבל הוא לא. ומאותו רגע מלווה אותו רוח רפאים, רוחו שלו, שהיתה אמורה ללוות אותו לעולם שמעבר, ועכשיו נשארת אתו כדי ללמוד את עולמו וכדי לאפשר תיקון של עניינים שקלקל בעברו.

ניתן היה לקחת את הסיפור הזה למחוזות מאד מעניינים ומרתקים, במקום זאת קבלנו סיפור מבולבל, כמעט "לא סיפור", מלא בתובנות ניו-אייג'יות, ספר שלא ברור בדיוק מי קהל היעד שלו, שהולך לאיבוד ברוב מלל.

 אז מה נשאר? בעיקר דרך אחרת להסתכל על העולם סביבנו (כלבים, למשל, ניחנו על פי הספר בכל מיני תכונות שלא ידענו עליהן כלל), וגם – כמה משפטים משעשעים למדי:

 "חקלאי סיני המציא את רעיון הרוחות לפני שלושת אלפים שנה כדרך להסביר לנכדו הבוגר מכפי גילו מה קורה לאנשים אחרי מותם. אלוהים חשב שזה רעיון כל כך חדשני ושימושי, עד כי אמר למלאכיו ליישם אותו ולהתיר לו לשגשג בתוך המערכת. לזכר הממציא לרוחות תמיד יש שמות סיניים…" (עמ' 27)

 וגם –

 "יש בתים שהם החבר, הרחם, נמל המבטחים או מקום המסתור המושלם בשעת צורך. אחרים אינם יותר מאשר חללים לישון, לאכול ולאחסן בהם את מיטלטליך. הסוג האחרון והגרוע ביותר של מקום מגורים אף אינו ראוי להיקרא בית מפני שאינו מציע דבר: שום נוחיות, מנוחה או מחסה. אתם מקבלים את התחושה שאילו זה היה אדם, לא רק שהוא היה נוטר לכם על נוכחותכם, אלא גם היה מסגיר אתכם לשלטונות אם הייתם בצרות. מצבי רוח רעים מחמירים במקומות האלה; ייאוש משגשג כחיידקים." (עמ' 61)

 ומדי פעם יש עוד כמה משפטים חכמים או נחמדים או מעוררי חיוך.

 אבל זהו. אפשר בהחלט לוותר.

רוח הרפאים: סיפור אהבה – ג'ונתן קרול. תרגום: ורד טוכטרמן. הוצאת יניב (287 עמודים)

(פורסם ב– 3 בפברואר, 2012  בפורום הספרים של YNET)

(The Ghost in Love – Jonathan Carroll)

אלה יווניה קוראת ספרים