אש במדרון – ישראל המאירי

אש_במדרון

יואב רונן, שמאי ביטוח, מגיע לכפר אחד כדי לחקור את נזקי השריפה שהיתה בו לפני זמן לא רב, לבדוק האם תביעות הנזיקין שהוגשו על ידי תושבי הכפר אכן מוצדקות, לבור את אלה המומצאות, אלה שנוספו ש"אם כבר המדינה משלמת, אפשר גם להוסיף כמה נזקים שלא היו, לבנות עוד חדר, או ממ"ד, או לול"..

 אין זה ביקורו הראשון של רונן בכפר; פעם, לפני השריפה ההיא, היה מגיע לכאן בתפקיד אחר, עם מראה אחר, עם רכב אחר מטעם חברה אחרת, וכבר אז הכיר כמה מתושבי הכפר הזה, שהוא מיקרוקוסמוס של החברה כולה. "ראש" הכפר, המקושר לכל והיכול בהבל פה לסדר עניינים כאלה ואחרים. אלה ה"מגרדים" בקושי את הנחוץ כדי להמשיך לחיות. המסורתיים יותר או פחות, זה שאשתו עזבה, נעלמה יום אחד והותירה אותו עם שתי בנות, המתמרדות, כל אחת בדרכה. זאת שחזרה לבית הוריה, ללא בעל אבל עם בנה הצעיר, שעכשיו כבר בגר והוא מחפש את דרכו בין המקובלים שבסמטאות צפת. זאת שמשכירה צימר  דיסקרטי "לזוגות בלבד".

 ישנם גם הפועלים הערבים החופרים תעלות לכבלים (שהתאחרו, אך בכל זאת – תיכף יגיעו), ובונים את החדרים החדשים והבתים החדשים, על חשבון הכספים שתיכף יתקבלו מהביטוח. ביניהם היה גם זה שנחשד בהצתה ההיא, ועכשיו עצור עד תום ההליכים, וחתנו שעכשיו מנהל את העבודה במקומו.

 על ההר המתנשא מעל הכפר בסיס צבאי, אף הוא חלק מן המיקרוקוסמוס, עם החיילות התצפיתניות, העושות משמרות מסביב לשעון מול צגי המחשב המחוברים למצלמות בכל מיני אתרים, ותפקידן לאתר תנועות חשודות או מראות בלתי רגילים.. כמו האש ההיא שנגלתה יום אחד לאחת החיילות, אש שאחר כך דעכה (ולכן זכתה לנזיפה מפי מפקדה, על שום שכמעט עוררה מהומה) ואחר כך שבה והתפשטה וגלשה במדרון אל עבר הכפר. ועם המפקדים, אלה המנסים להתבלט כדי שיראו אותם לקראת סבב הקידום הבא, ובינתיים, בינתיים מנהלים, לטוב ולרע את הבסיס הקטן הזה.

 בין הזמנים נודד הספר הזה, זמן העבר – הזמן של השריפה ההיא שכילתה יותר מאשר עשב ועצים וחיות בר ורכוש, וההווה – שמאי הביטוח שבא לחפש תשובות לשריפה ותשובות לשאלות אחרות. גם בין תודעותיהם של גיבוריו נודד הספר הזה, חוקר הביטוח, מפקד הבסיס, החשוד בשריפה, חתנו, שתי הבנות שאמן נעלמה יום אחד וגם אביהן, האשה שחזרה יום אחד בלי בעל, אך עם בן, לבית הוריה, וגם הבן עצמו.

 ומעל הכל מרחפת תעלומת האש – איך פרצה, למה פרצה, האם הצתה, ואם לא – מדוע עצור הפועל הערבי (האם משום שהוא פועל ערבי?). וגם תעלומת העלמה של אמן של שתי הבנות, זו שיום אחד קמה ונעלמה? ומה בדיוק קרה שם בבסיס שעל ההר?

 והסודות : ".. לכל אחד פה יש משהו, תדעי לך. ולאף אחד לא כדאי להיכנס לזה, אילנה. תאמיני לי. גם אני מפחדת. ככה שאף אחד פה לא כדאי לו שאנשים יתחילו לפתוח את הפה." (עמ' 158)

ספר שהוא עולם ומלואו, במקום אחד, בזמן אחד.

 מומלץ

אש במדרון – ישראל המאירי. הוצאת: עם עובד (268 עמודים)

(פורסם ב – 22 בדצמבר, 2012 בפורום הספרים של YNET)

אלה יווניה קוראת ספרים