ספר הנשמות – גלן קופר

ספר הנשמות

שערו בנפשכם כי באיזשהו מקום ישנו ספר המציין את יום מותכם; שערו בנפשכם כי יש ספרייה שלמה כזו, של ספרים על ספרים על ספרים, בהם מצויינים תאריכי הולדתם ופטירתם של כל האנשים בעולם.

מטבע הדברים, מאחר שמדובר באנשים מלאומים שונים, הספרים מלאים בשפות השונות – אנגלית, לטינית, סינית, אפילו עברית.

אז יש. יש ספריה כזו. מקורה באי וייט, שבאיי התעלה באנגליה, וכיום היא מצויה באזור 51 בארצות הברית, זה המוכר כאזור תקרית רוזוול, זה שהממשלה האמריקנית מסתירה בו גופות של חייזרים; או כך אומרת השמועה.

 הספרייה הזו, שנתגלתה לקוראים המאד מסורים ב-  ספריית המתים  מככבת גם בספר הזה – ספר הנשמות.

בספריית המתים חסר היה כרך אחד – זה הנוגע לשנת 1527.

 ויל פייפר, סוכן האף בי איי לשעבר, שאולץ לפרוש בעקבות הארועים שתוארו בספריית המתים, והוא פנסיונר צעיר, נשוי שוב, עם ילד פעוט, נגרר בעל כרחו למסע בעקבות הספר החסר שנתגלה כך פתאום, במקרה, כאשר אציל אנגלי המבקש להציל את אחוזתו באמצעות מכירת חלק מנכסיה, מעמיד את הספר הזה למכירה פומבית.

מכאן מתגלגלת העלילה בין המאות ה- 14 עד ה- 16, והמאה הנוכחית, כמובן; בין משפחת האצילים שהספר הזה היה בין נכסיה, לבין סוכני הסי איי איי המנסים לשים ידם על הספר שזה עתה נתגלה, וגם אנשים פרטיים המעוניינים בו, מסיבותיהם.

 ממשלות אנגליה וארצות הברית, אף הן מעורבות, משום שהחזקת מאגר מידע שכזה מאפשר תכנון מעשים מדיניים עתידיים, על סמך המידע הטמון בו: תאריכי מותם של כל האנשים בעולם.

 שערו בנפשכם – אם ביום מסויים מופיעות מיתות רבות (אלפים או עשרות אלפים) של אנשים באותו מקום, משמעות הדבר היא כי צפוי איזה אסון באיזה מקום, מן הטבע או מיד אדם, וזהו מקום מצוין לממשלות המחפשות להן שטחי השפעה, להגביר השפעתן בעולם, או לתפוס חזקה בעוד איזה אזור.

 ניכר בספר הזה כי גלן קופר חרג מסיפור המתח הרגיל, ואף הקדיש איזשהו זמן למחקר הסטורי על השפעות הדת, המרות הדת, הקתוליות מול הכנסיה האנגליקנית, השפעות הכנסיה הלותרנית, קלווין, נוסטרדמוס, הנרי השמיני, וויליאם שייקספיר ושאר דמויות מוכרות לצד דמויות בדיוניות המשתלבות באופן מופלא בסיפור ההסטורי, ומוסיפים לו עניין.

 בשונה מספריית המתים, בספר הזה חורג קופר מן הסיפור ה"פרטי" המקומי, ועובר, בשולי הדברים, לדיונים פילוסופיים הנוגעים לפרדסטינציה – הגזירה משמים, הנוגעים לידיעת הנולד והשימוש בה, וכמובן הסיפור ההסטורי הנמצא ברקע המאורעות.

מומלץ לקרוא את שני הספרים האחד אחרי השני: הראשון מרתק ועוצר נשימה, השני קצת פחות, קצת מרחיב את היריעה, ועדיין – בסופו – לא ניתן להניחו מן היד.

לא ספר גדול, לא קאנון, אבל ספר מתח משובח בהחלט.

 ותאריך אחד שיש לזכור – ה- 9 בפברואר, 2027; היום בו מסתיימים כל הספרים. ואין יודע מה יקרה באותו יום? הסוף? של כולנו? נחכה ונראה.

ספר הנשמות – גלן קופר. תרגום (ברובו טוב מאד; מעט תקלות קטנות): קטיה בנוביץ'. הוצאת כנרת זמורה ביתן. (335 עמודים)

(פורסם ב – 27 באפריל 2013 בפורום הספרים של YNET)

(The Book of Souls – Glenn Cooper)

אלה יווניה קוראת ספרים