הפירמידה – הנינג מנקל

הפירמידהישנן נוסחאות אחדות לכתיבת ספרי מתח, כאלה המוכרות לכל חובבי הסוגה: הגיבור יהיה, בדרך כלל, בודד במידה מסוימת, בין שהוא במשטרה, בין שהוא פועל בעצמו. בעברו תהיה אשה, אולי גם ילד או ילדה. הוא יהיה חובב אלכוהול וטבק, לפחות עד העת האחרונה, עת סיגריות הפכו לעניין מגונה מעט. התעלומות תהיינה כביכול קלות לפתרון. הפתרון יהיה טוויסט בעלילה.

ישנם גיבורים הממשיכים מספר לספר, והקורא/ת נהנה לעקוב אחרי התפתחותם המקצועית כמו גם אחרי חייהם האישיים, והגיבור הופך, בדרך מסוימת, למוכר יותר ויותר, כמעט חלק מחייו/חייה של הקורא/ת.

לעתים נאלץ המחבר לחזור ולהחיות את גיבורו המת, ממש כמו שקרה לקונן דויל עם שרלוק הולמס שלו, שהקוראים סרבו להניח לו למות.

גיבורים אחרים לא ישתנו מספר לספר, לא יזדקנו, לא ימותו – כך היא ליזי בדיחי של שולמית לפיד, לעד בת שלושים (ומשהו?), לעד עיתונאית הנתקלת בתעלומות ופותרת אותן..

וישנם המותחנים הסקנדינביים, שלאחרונה "פלשו" לעולמנו.

 הנינג מנקל כתב שמונה ספרים בכיכובו של בלש המשטרה קורט ולאנדר, ספרים בהם ביקש לספר את סיפורה של שוודיה בשלהי המאה העשרים : "מה קורה במדינת החוק השוודית בשנות התשעים של המאה העשרים? איך תוכל הדמוקרטיה לשרוד אם מתערערים היסודות של מדינת החוק? האם לדמוקרטיה בשוודיה יש מחיר שיום אחד ייחשב גבוה מדי, מחיר שלא כדאי יהיה לשלם?" – כך כתב בעצמו, במבוא לספרו זה "הפירמידה" (עמ' 9); ובמענה לדרישות הקוראים נכתב הספר הזה, הקוראים שבקשו לדעת מה קרה "לפני" שהכרנו את קורט ולאנדר, ואיך הפך לבלש משטרתי.

 "הפירמידה" שופך אור, במידה מסוימת על קורות חייו של ולאנדר, דרך סיפורים קצרים ונובלות לא ארוכות במיוחד.

 הראשון – "הדקירה" מספר על תחילת דרכו של ולאנדר כשוטר ההופך לבלש במשטרה, לאחר ששכנו נמצא ירוי, ככל הנראה התאבד, ובנתיחה שלאחר המוות מתגלים יהלומים בקיבתו. ולאנדר המתעקש לחקור גם כשזה אינו תפקידו צד את עינו של אחד ממפקדי מדור הבילוש, ובהמשך, זה ברור, יועבר ל"חקירות".

 "הסדק" – בעלת חנות מכולת הנרצחת בערב חג המולד.

 "האיש על החוף" – איש מזמין מונית, ומת במהלך הנסיעה, לכאורה ללא כל סיבה הנראית לעין.

 "מות הצלם" – צלם העיירה, בעל החנות שכוווולם הצטלמו אצלו בנקודות הזמן המשמעותיות בחייהם, נרצח בחנותו.

 "הפירמידה" – מטוס קל מתרסק לא רחוק מן העיירה, שתי אחיות קשישות בעלות חנות סידקית מתות בשריפה (הצתה מכוונת?) בביתן.

 כל הסיפורים, המתפרשים על כמה עשורים בסך הכל, מספרים, במקביל לתעלומות, את סיפור התקדמותו של ולאנדר במשטרה לצד חייו האישיים – יחסיו עם אביו, עם אשתו (ההופכת לאשתו בנפרד) ועם בתו. במקביל מתוארת, לעתים לפרטים, עבודת המשטרה.

מן הצד הנוסחתי – בכל הסיפורים מסתכן ולאנדר, שלא או שכן לצורך, ופועל מעט בניגוד לנהלים. בחלק מן המקרים זה כמעט (אבל תמיד כמעט) עולה לו בחייו.

הפתרונות, בדרך כלל, אינם מן הסוג של "טוויסט בלתי צפוי בעלילה", אלא דווקא כמעט צפויים לגמרי, ואין שום "ברק" ותגליות מפתיעות.

 מנקל הוא סופר מיומן וספרו זה הוא "הופך דפים" ועל כן מומלץ ככזה – ספר לשעות הפנאי, לתקופת "בין ספר רציני אחד למשנהו".

הפירמידה – הנינג מנקל. תרגום (מצוין): רות שפירא. הוצאת: "כתר"  (431 עמודים)

(פורסם ב– 8 באוגוסט, 2013 בפורום הספרים של YNET)

(Pyramiden – Henning Mankell)

אלה יווניה קוראת ספרים