אחד מאלף – מירה קדר

(החיים בבועה) אחד מאלף

ברוריה ורחל מקימות בית מדרש לנשים; בית מדרש שבו ילמדו גמרא.

ואל יהא הדבר קל בעיניכם כי נשים אינן אמורות לעסוק בגמרא כלל וכלל, ומעוררות בכך כעסם של רבנים ושאר אנשים.

ואיך תמצא לה ברוריה חתן?
איזו מן אשה היא רחל לבעלה שהוא תלמיד חכם (מה חכם? גאון במיוחד) אם היא כך מקדישה זמן לאותו עיסוק שנשים אינן אמורות לעסוק בו?

ברוריה היא בתו הצעירה של הרב אהרוני, ותקופה מסוימת מאזינה נסתרת לשיעורים שהוא נותן לעילוי אחד; שיעורים אלה מניחים את הבסיס לחקרנות המובילה מצידה להקמת אותו בית מדרש. ברוריה, שמעולם לא ראתה את העילוי, מגלה בו גם ענין שמעבר ללימוד, עד שמתברר לה שהוא נשוי; אולם לאחריו אינה מוצאת לה תלמיד חכם הנראה בעיניה ראוי.
במקום לשאול אותם באיזה סדר הם נועלים נעלים, מאתגרת ברוריה את המיועדים לה בסוגיות תלמודיות.

בית המדרש שהיא מקימה יחד עם רחל דותן (הנשואה, כך מסתבר, לאותו עילוי, אלא שברוריה אינה יודעת זאת) הינו סוג של התרסה (פמיניסטית, יש יאמרו) כלפי המימסד הדתי רבני.

הספר כתוב בשני קולות – קולה של ברוריה וקולה של רחל לסירוגין – ויש בו הצצה מעניינת (אנתרופולוגית כמעט) לעולם החרד"לי.

אז למה בועה? – משום שאין בו אנשים אחרים או נושאים אחרים; אין בו חילונים, אין בו רוסים או אתיופים או ערבים. אין בו חדשות ומאורעות חיצוניים כמעט ולא נוגעים בו.

כך למשל, רחל המתגוררת בבית אל ונוסעת מדי יום לירושלים (יש שיאמרו מסוכן למדי), ומשאירה אחריה את אישה וילדיה, מתיחסת לאינתיפדה (הראשונה) במשפט אחד: "האינתיפאדה שנתרגשה על ראשינו שיבשה מעט את הסדר הטוב, עד שהתחילו למגן את שמשות הרכבים נגד אבנים ולנהוג כמקודם."
וזהו
מיד אחרי משפט שכזה, ממשיך הדיון באותן תלמידות המתריסות ומקצינות אף יותר.

או התיחסות למלחמת המפרץ (הראשונה): "בחורף פרצה מלחמה במפרץ הפרסי, וטילים ארוכי טווח נחתו אף בארץ." והמשפט הבא שוב נוגע לתלמידה המבקשת להקצין אף יותר.

וכך – בתוך בועה סגורה – מתנהלים חייהן של הנשים פורצות הדרך הללו, תוך הכנסה – מדי פעם – של איזו סוגיה מן הגמרא (אולי כדי למלא עוד כמה עמודים). מין טלנובלה דתית חביבה ובלתי מזיקה.

לא ספר גדול (לא בהיקף ובודאי שלא בנושא או בכתיבה)

נחמד ותו לא

אחד מאלף – מירה קדר. הוצאת ידיעות ספרים (172 עמודים)

(פורסם ב- 10.4.2008 בפורום הספרים של YENT)

אלה יווניה קוראת ספרים