כַּלָּה – אורה אחימאיר

כלהאשה צעירה מכירה איש צעיר, מתאהבת בו והוא בה, בניגוד לרצון משפחתה, מצליחה לבסוף לשכנעם והם עורכים לה חתונה. ארבעה ימים לאחר מכן נורה החתן ונפצע קשה. לאחר זמן קצר מת מפצעיו.

האשה שאינה יודעת נפשה מרוב צער ומבקשת נפשה למות, ולאחר זמן עוברת לעיר אחרת, מכירה שם איש אחר שאוהב אותה אהבת נפש, ומוכן לחיות תמיד בצל אהבתה הקודמת. הם נישאים, נולדים להם שתי בנות ובן, וזמן לא ארוך לאחר לידת בנה הצעיר, מתגלה בה מחלה והיא הולכת ודועכת עד מותה, מותירה אחריה את האיש שאוהב אותה ואת שלושת ילדיה הצעירים.

כמה עשרות שנים לאחר מותה, מחליטה הבת הבכורה לחקור את סיפור חייה של האם, ולגלות את הסודות שהסתירו מפניה ומפני הילדים האחרים, להתחקות אחרי אהבתה הראשונה של האם, אחרי חייה לפני ואחרי האסון שפקד אותה, אסון שהקרין על חייה ועל חייהם של ילדיה, כל זמן שהיתה איתם, והרבה זמן לאחר שמתה.

אורה אחימאיר היא הבת הזו, הבכורה, שהחליטה יום אחד לחקור ולבדוק, לאסוף חומרים, לנבור בארכיונים, לחטט באלבומים נושנים, בזכרונם של אנשים, אלה שעוד נותרו בחיים, בספרים; לגלות את סיפורה של האם. מתישהו החליטה אחימאיר להעלות את ממצאיה על הכתב, מתישהו החליטה לעטוף את הסיפור ההסטורי הפרטי ולעבותו בפרטים שאולי היו ואולי לא היו, אבל בהחלט יכולים היו להיות, מתישהו הפך הסיפור היבש, העובדות המצטברות לסיפור חיים מרתק ככל שיהיה, וסיפורה של תקופה, לסיפור שראוי לספרו, וראוי לשמעו או לקראו. כי, כפי שמתברר מפעם לפעם, חייו של כל אדם יכולים להיות סיפור מרתק, אם רק יימצא מי שידע לספרם.

זהו סיפורה של חיה לבית קירשנבאום, בת לחלוצים דתיים מאד, שניסו ידם בחקלאות ומשלא הצליחו, לא התייאשו ועברו לחיות בצפת, ומצאו להם פרנסה אחרת, ונדדו וחזרו, וחלו והבריאו, וחיה בתם היתה יפה להלל, ומבוקשת על ידי שדכנים עבור תלמידי חכמים עם ייחוס. ורצה הגורל והתאהבה בשוטר בריטי, יהודי כמובן, שהיה עובר בסמטאות צפת, והוא התאהב בה, ונישאה לו, והתאלמנה כעבור זמן קצר.

חיה ודוד

חיה ודוד

אחר כך עברה לירושלים והכירה שם את האיש שאהב אותה ואת חיוכה, וביקש לקחתה לו לאשה, למרות אלמנותה, ונולדו להם שלושה ילדים. ואחר כך מתה.

וכל אלה מובאים לנו הקוראות והקוראים דרך הפריזמה של בתה הבכורה – אורה אחימאיר, שחפשה כאחוזת דיבוק, מסמכים ותמונות, ועדויות של אנשים, ומנהלי ארכיונים, כדי להכיר את אמה, לא רק כאם שהיתה לה בילדותה, אלא האדם שהיתה, החיים שעשוה למה שעשוה, החברה בה חיתה. ודרך סיפור חייה של חיה קירשנבאום, מתוודע/ת הקורא/ת לחיים שלמים בתקופה שהיום היינו קוראים לה "הרת גורל", התקופה שקדמה להקמתה של המדינה היהודית, החיים בארץ הזו, החיים היהודיים בכלל והשפעתם על חיינו כולנו כאן ועכשיו.

ההזמנה לחתונה

הספר הזה הומלץ לי עד מאד על ידי אשה אחת, שאני מעריכה עד מאד את דעתה, ביריד הספרים לפני שנתיים, ולפני שנה התנצלתי בפניה שטרם קראתי את הספר, אך לא שכחתי את הבטחתי לה לקראו. ואך לא מזמן קניתיו, ומיד קודם לתחילת ה"תור", משום שהגיע כבר הזמן שאקרא בו (ואולי משום שיריד הספרים השנתי מתקרב, ועוד מעט אפגוש שוב אותה אשה אוהבת ספר, וסוף סוף אוכל לומר לה כי המשימה הושלמה. ובהצלחה.)
מומלץ בהחלט

חיה (מימין) בצעירותה

חיה (מימין) בימי נעוריה

כַּלָּה – אורה אחימאיר. הוצאת עם עובד. 262 עמודים

לרכישה

אלה יווניה קוראת ספרים