הקתדרלה ליד הים – אידלפונסו פלקונס

הקתדרלה ליד היםשיעורי ההיסטוריה בהם למדתי על הוסלים, על הנסיכויות, על מאבקי הכח והבריתות בין אצילים ומלכים, על האינקויזיציה, על מעמד היהודים, על הגילדות, מעמד האומנים,  המוות השחור,  זכויות היתר של האצולה, בניית הכנסיות והארכיטקטורה בימי הביניים, שיעורי ההיסטוריה הללו, ככל שהיו מעניינים (והיו לי מורים נפלאים להיסטוריה) – כך היו מרוחקים; הם עסקו במאסות של אנשים ולא ביחידים – בפרטים.

 רומן היסטורי / תקופתי לעומת זאת, אולי עוסק באנשים שלא היו, או מוסיף לדמויות ההיסטוריות האמיתיות מחשבות ומעשים שלא בהכרח חשבו או עשו, אבל הוא מקרב תקופה מרוחקת ומאפשר מבט כמעט כמו מתוך מכונת זמן.

 רומן היסטורי כתוב היטב יקדם לו גם מחקר איזשהו, כזה המראה מנהגים, מאכלים, ריחות מן התקופה. רומן היסטורי כתוב היטב גם לא יסתפק באותנטיות שכזו, אלא גם יספר סיפור. סיפור המאפשר לקורא/ת להזדהות או לתעב דמויות מן הסיפור. רומן היסטורי כתוב היטב גם ירתק את הקורא/ת עד כי יבקשו לקרוא בו בכל עת פנויה.

 כזהו "הקתדרלה ליד הים": סיפור הקמתה של כנסיית סנטה מריה דל מאר שבברצלונה.

 הספר נפתח בשמחה; חתונה של אחד האיכרים הצמיתים עם כלתו היפה, אלא שהשמחה מופרת עם בואו של האציל לו הם משועבדים. האציל, לאחר שלגם מיינם ואכל ממטעמיהם מנצל גם את זכות הלילה הראשון ומכריח את החתן הטרי לאנוס את רעייתו אף הוא, כדי שלא יוולד לו עוד ממזר.

 הולדתו של התינוק והסימנים הברורים לכך שהוא אכן בנו של הצמית, מעוררים לעג בחצר האציל (על שלא עלה ביד לטעת את זרעו ברחמה של האשה) והוא מצווה להביאה לארמונו כדי שתשמש מינקת לבנו, בעוד שהתינוק מוחזק כבן ערובה.

התינוק הזה נחטף מקץ מספר ימים על ידי האב, הנמלט עמו לברצלונה, שם יהפוך, מקץ שנה, לאזרח חופשי.

 מכאן הופכים שניהם לגיבוריו של הסיפור. הבן עולה ועולה במעמדו החברתי, הופך לסבל, ולאחר מכן לחלפן, לאציל ואף לקונסול העיר.

בכל שלב בדרכו מתוודע הקורא עוד ועוד לתקופה, לצבעיה, ריחותיה, צליליה.

 הספר נקרא בשטף ומרתק ממילתו הראשונה ועד האחרונה. באחרית דבר מובאים המקורות ההיסטוריים לסיפור.

 מומלץ ביותר.

 ותודה לאורית שהמליצה עליו כאן בעבר

(ותודה לגבי הדואב שאפשר לי לשהות בקרבת הספר יומיים תמימים)

הקתדרלה ליד הים – אידלפונסו פלקונס. תרגום: רינת שניידובר. הוצאת כנרת זמורה ביתן (653 עמודים)

(פורסם ב- 11.1.2009 בפורום הספרים של YNET)

(la Catedral Del Mar -Ildefonso Falcones)

אלה יווניה קוראת ספרים