סיפורים אוקראיניים – ניקולאי גוגול

"עלי להודות שאיני יכול להבין מדוע כך דרכו של עולם, שהנשים באות ואוחזות בחוטמינו לנהוג אותנו לאשר תחפוצנה, ועל שום מה תופסות אצבעותיהן את החוטם בזריזות שכזהת, משל היה ידית של קומקום? אולי אצבעותיהן נבראו ככה, ושמא חוטמינו הם שאינם ראויים לטוב מזה. …" (עמ' 30)

אם יש את נפשכם ונפשכן לדעת איך נראו החיים הכפריים באוקראינה של המאה ה- 19, אלה הסיפורים שצריך וכדאי לקרוא. צריך להתרווח בשקט, לפנות זמן, ופשוט ליהנות מתיאורי הנוף והאווירה, האנשים ומה שמסביבם, האצולה הכפרית, המשרתים, נושאי המשרות למיניהם, משק החי, והכל הכל בשפה עשירה ונפלאה, הכל קורם עור וגידים (וריחות, וטעמים של ארוחות נפלאות ובלתי נגמרות) מול עיני הקורא/ת.

ששה סיפורים בספר, וכולם משעשעים, נינוחים, מצחיקים, מאיימים, באווירה נינוחה. הסיפור לא חשוב כמעט כלל, את הסיפור אפשר לכתוב בשתי פסקאות; התיאורים מחיים את החיים של פעם.

העולם הזה של מזרח אירופה, שנעלם זה מכבר, הזכיר לי את הקריאה ב"תשמעו סיפור" של יצחק בשביס זינגר, והפעם מן הצד של "הגויים".

"מעשה במריבה שרב איוון איוונוביץ' עם איוון ניקיפורוביץ'" הוא סיפורם של שני אצילים, או לפחות בעלי מעמד ורכוש, כפריים, שכל עיסוקם הוא לאכול, לנוח, לבקר אצל האיכרים באחוזה, לארח ולהתארח איש אצל רעהו, לפרכס את שאר המכובדים, וחוזר חלילה. עד שיום אחד, בשיחה אקראית ביניהם, מושמע מה שנשמע כעלבון, והעלבון מתפתח לתביעות הדדיות ופגיעה ברכוש, ותלונות ומענות, ומכובדים אחרים המנסים לפשר ולגשר, ונשים המתערבות לכאן או לכאן, והכבוד שנפגע וממאן להתנחם, וכך על פני ימים רבים, ושנים ארוכות, והכל באווירה הכפרית הנינוחה.

"בעלי אחוזה מן הדור הישן" הם זוג אנשים בשנות החמישים והששים לחייהם, המתנהלים בשובה ונחת, אוכלים הרבה (כל יומם סובב סביב האוכל), מבקרים ברחבי האחוזה, וחוזרים לאכול, הוא מקנטר אותה, והיא חסרת חוש הומור נבהלת מכל דבר ועניין. ושוב – לא סיפור ארוך או מסובך, רק כזה על החיים, אבל ה"מסביב", התיאורים: איך נראים חדרי המגורים והמטבח, בגדיהם, שיחותיהם.

וכך זה הולך וממשיך.

מרנין. ממש.

ואל תחמיצו את אחרית הדבר שכתבה נילי מירסקי, אולי אף כדאי לקראה מיד בתחילת הספר.

לקרוא ולהנות.

סיפורים אוקראיניים – ניקולאי גוגול. תרגום: נילי מירסקי. הוצאת: עם עובד. 224 עמודים

לרכישה

לרכישה בפורמט דיגיטלי (לא לקינדל)

אלה יווניה קוראת ספרים