מיסטר פיפ – לויד גו'נס

מיסטר פיפמיסטר פיפ הוא גיבורו של צ'רלס דיקנס בספר "תקוות גדולות" ומיסטר פיפ הוא גיבורים הסודי של הילדים באי בוגנוויל, ואחר כך גם של הוריהם

 מר ווטס, האיש הלבן היחיד שנותר באי מונה למורה בבית הספר, ובשיעוריו הציג לתלמידיו את הספר שאהב ביותר: "תקוות גדולות". דרך הספר קיווה מר ווטס ללמד את הילדים על ייחודו של היחיד, על היכולת שבכל אחד ועל הצורך של כל אדם בתקוות, גדולות או קטנות, שיישאו אותו מעבר ליום יום.

 והיום-יום בבוגנוויל קשה עד מאד; בין המורדים לבין החיילים שנשלחו לדכא את המרד, הגברים שנדדו לחפש פרנסה במקום אחר משום שהמכרה, שסיפק פרנסה לכולם, נסגר.

בכפר נותרו נשים, ילדים וקשישים; כל הנערים הצעירים בחרו להצטרף למורדים.

 מר ווטס לא רק מספר לתלמידיו מתוך "תקוות גדולות"; הוא אף מזמין את הוריהם ושאר קרובי משפחתם כדי שכל אחד יעביר לתלמידים מחוכמתו ומן הידע שצבר, ובכך, בעקיפין אף מלמד אותם סובלנות ומידות טובות, ואפילו ג'נטלמניות.

 ואל יהא קל בעיניכם הסיפור – רבים מן המושגים והמונחים אינם מוכרים כלל לילדים ולתושבי בוגנוויל, ויש לפרש להם מלים ומושגים ממקום אחר ומזמן אחר, כך שיוכלו להבין (נסו להסביר "שלג" למי שמעולם לא ידע אלא שמש וגשם!)

 הסיפור כולו מועבר לנו מפיה של מטילדה, נערה שאביה עזב לאוסטרליה ו"אימץ לעצמו מנהגים של לבנים" כטענתה של אמה. מטילדה, נערה מתבגרת צריכה לתמרן בין המורה האהוב במיוחד, אך הכופר, לבין אמה המאמינה באלוהים ובחיים הפשוטים. כל אלה, כאמור בתוך כאוס פוליטי שכביכול אינו נוגע לכפר הזה, אבל הוא נוגע גם נוגע – ויום אחד מגיע, הכאוס.

 "המצב" מגיע בדמות החיילים, הזרים, ובדמות המורדים, שהם בנים או אחים או סתם קרובי משפחה רחוקים, וההתנגשות היא בלתי נמנעת.

 סופו של הסיפור מובא מפי מטילדה הבוגרת, והוא סגירת מעגל שלה ושלנו הקוראים, שלעתים נשארים עם סימני שאלה: ומה קרה להם (לגיבורי הספר) אחר כך?

 גם השימוש בשפה שונה בין מטילדה הנערה, החיה באזור נידח, לבין מטילדה הבוגרת.

 וכמה מלים על התרגום: נעשתה כאן, לטעמי, עבודה מצוינת (שאפו, יצהר), הן בהעברת השפה "הדלה", והן בשימוש במינוחים השונים.

 מומלץ בהחלט !!

ולקריאה נוספת על פפואה-גיניאה החדשה

ועל בוגנוויל במיוחד

 קריאה מהנה

מיסטר פיפ – לויד ג'ונס. תרגום: יצהר ורדי. הוצאת כנרת זמורה ביתן ו-מודן. (219 עמודים)

(פורסם ב- 20.3.2009 בפורום הספרים של YNET)

(Mister Pip – Lloyd Jones)

אלה יווניה קוראת ספרים