בגן חיות הטרף – אריק לארסון

"היו אלה אנשים מורכבים שפעלו בתקופה מורכבת, לפני שהמפלצת הכריזו על טבען האמיתי." (עמ' 16)

ויליאם דוד היה פרפסור להיסטוריה משיקגו, שביקש לו משרה נוחה שתאפשר לו להשלים את מה שהגדיר כמפעל חייו: כתיבת "עלייתו ונפילתו של הדרום הישן"; פרוייקט בן ארבעה כרכים, שדרש זמן רב, זמן שלא עמד לרשותו עקב דרישות המשרה. מינויו, על כן, לשגריר ארצות הברית בברלין, אמור היה לפנות לו זמן לכתיבה אקדמית, בצד חובותיו כדיפלומט.

אלא שהשנה היתה 1933, תחילתה של התקופה הנאצית בגרמניה. זמן פנוי ושלווה לא בדיוק חיכו לדוד בברלין.

דוד עבר לברלין עם רעייתו, בנו ובתו, והשתקע בבניין שהושכר לו בחלקו, במחיר "מציאה" על ידי משפחה יהודית שקיוותה כי המגורים בבניין אחד עם משפחת השגריר האמריקאי תגן עליהם במידה מסויימת מפני גחמות השלטון.

חשרת העבים של מה שעתיד להיות בשנים הבאות בגרמניה, החלה להעיב על היום-יום הגרמני, אך תחילה חשב דוד כי ישנה הגזמה מרובה בתיאורים ששמע מפי אחרים. גם התנהגות בריונית של לובשי המדים החומים, נשמעה כגוזמה, או תוּרצה כהתנהגות של השוליים שבשוליים.

"'במשך כל תריסר השנים של רפובליקת ויימאר, היה עמֵנו נתון בכל למעשה. עכשיו המפלגה שלנו בשלטון, והם חופשיים שוב. כשאדם נכלא למשך שתים-עשרה שנים ויוצא לחופשי פתאום, באושרו הוא יכול לעשות משהו לא רציונלי, אולי אפילו אכזרי. ..'" (עמ' 113; גבלס מנסה לתרץ התנהגות בריונית במהלך מסיבת עיתונאים)

החיים בברלין, לפחות אלה של המעמד הגבוה (והסגל הדיפלומטי) היו חיים תוססים ומלאי עניין, ובתו של דוד – מרת'ה – צעירה מלאת חיים לקחה בהם חלק לא מועט. מחזרים רבים היו לה, והיא נהנתה מחברתם ומקנאתם זה בזה. ומעבר לכך, סרבה לראות אותה חשרת עבים, לפחות בחלק מן הזמן, לפחות בתחילה.

"מרת'ה עדיין נטתה לראות את גרמניה החדשה במשקפיים ורודים, בין היתר, כפי שהודתה מאוחר יותר,מתוך דווקנות פשוטה של בת המנסה להגדיר את עצמה. .." (עמ' 118)

הספר הזה אינו רומן בדיוני, אלא תאור הסטורי מרתק של תקופה; תקופת המבוא למה שעתידה גרמניה להיות עם התגברות הקיצוניים שבה, עד שלא נותר כמעט מי שיתנגד. והכל (בעיקר) דרך עיניהם של בני משפחת דוד.

למרות היותו ספר המבוסס על מחקר הסטורי (כמות המקורות ומראי המקום והערות, שלצער הקוראים והקוראות מפורטים בסוף הספר, ומכריחים את הקורא/ת לדפדף הלוך וחזור), הרי שהוא נקרא בשטף והוא מרתק ומהפך דפים.

למרות שסופו ידוע מראש. הינדנבורג מת. היטלר לקח על עצמו את סמכויות הנשיא בנוסף לסמכויות הקנצלר. שינויי חקיקה, בתחילה איטיים, אחר כך, כאשר לא היתה צפויה עוד התנגדות מבית, הפכו מהירים יותר ויותר, והדירו את כל מי שלא התאים לתפיסה הנאצית.

".. בספטמבר הקימה הממשלה את לשכת התרבות של הרייך, בראשותו של גבלס, שנועדה להבטיח שמוזיקאים, שחקנים, ציירים, סופרים, עיתונאים וקולנוענים 'יתיישרו' עם הקו האידיאולוגי של המפלגה.." (עמ' 148)

למרות שהסוף ידוע מראש. היטלר הפך לשליט יחיד. גרמניה פלשה לפולין ואחר כך למדינות נוספות באירופה, וגררה את העולם כולו למלחמה גדולה נוספת, תוך נסיון להשמדתם של "הנחותים" בעיניהם. למרות שהסוף ידוע מראש, הרי שהספר נקרא בנשימה עצורה, ומאיר מזווית שונה מזו שהכרנו, את ברלין של רגע לפני שהחושך כיסה את הכל.

ודברים שנאמרו על ידי דוד, לפני, הרבה לפני שפרצה המלחמה, כשרק סימנים מוקדמים לטירוף שעתיד להשתלט על גרמניה ניכרו, דברים אלה ראויים שיישמעו ויושמעו בכל מקום ובכל זמן, דברים שנכונים היו אז, ונכונים גם היום.

"'.. אפשר לומר בביטחון שמדינאים לא יחטאו אם ילמדו די היסטוריה כדי להבין שאף מערכת הכרוכה בשליטה חברתית של מי ששואפים לזכויות-יתר מעולם לא סיימה ת דרכה שלא בקריסה'. מי שאינו לומד מ'שגיאות עבר' כאלה, אמר, נידון לעלות על מסלול המוביל אל 'עוד מלחמה ותוהו ובוהו'." (עמ' 162. מתוך הרצאה שנשא השגריר דוד בפני הסניף הברלינאי של לשכת המסחר האמריקאית ביום קולומבוס, 12 באוקטובר, 1933).

ומכתב שנכתב אל דוד, לאחר שכבר חדל להיות שגריר, אך עדיין רגע לפני המלחמה הגדולה:

"'…אין זו נחמה גדולה להיות צודק כאשר העולם מתחלק, כך נדמה בין וַנדָלים חסרי רחמים לאנשים הגונים שאינם מסוגלים להתמודד עמם. היינו עדים לחלק גדול מן ההרס והביזה, אבל לפעמים אתה תוהה מה אם מה שראית אכן קרה במציאות – הכול נראה כמו חלום בלהות,..'" (עמ' 361, מתוך מכתבה של סיגריד שולץ לדוד).

הספר הזה ראוי שיילמד בכל מוסד העוסק בהיסטוריה של העת החדשה, שייקרא על ידי כל תלמיד בבתי הספר התיכוניים, שייקרא על ידי פוליטיקאים ועל ידי כולם, בעצם.

והוא מומלץ ביותר.

בגן חיות הטרף – אריק לארסון. תרגום: יניב פרקש. הוצאת: בבל. 462 עמודים (כולל הערות ומראי מקום)

In the Garden of Beasts – Erik Larson

לרכישה

לרכישה בפורמט דיגיטלי

אלה יווניה קוראת ספרים