כוכב השטן – יו נסבו

כוכב השטן

על הכריכה הקדמית כתוב (מתוך ביקורת על הספר) "אל תתחילו לקרוא את הספר הזה אם יש לכם תוכניות חשובות כלשהן. לא תוכלו להפסיק לקרוא". והם צודקים. מזל שחג עכשיו, ויש הרבה (מאד) זמן פנוי בין הארוחות, אז אפשר לקרוא את הספר הזה (כמעט) בלי הפסקה, אם כי צריך לישון לפעמים.

 שוב אוסלו (הפעם חמה, הרבה יותר מאשר הייתם מדמיינים שאוסלו יכולה להיות), שוב הארי הולה, מפקח המשטרה הגאון, האלכוהוליסט, הרדוף על ידי צללי עברו, המקבלים הפעם ביטוי מוחשי כמעט בכל פעם שהוא עוצם את עיניו ומנסה לישון. רדוף על ידי עברו, המאיים על הקריירה (המקרטעת גם ככה) שלו), על ידי "האויב מבפנים" עצמו.

 אשה צעירה נרצחת , אצבעה נקטעת וכוכב יהלום אדום נמצא בזירת הרצח. בעיצומו של הקיץ היא נרצחת, עת מרבית השוטרים והחוקרים נמצאים בחופשת הקיץ ואת המעטים הנותרים יש לגייס כדי לפתור את הרצח הזה ולתפוס את מבצעו.

 אחר כך נעלמת אשה צעירה (קצת פחות) אחרת, כוכבת עבר שעמדה בפני הקאם בק שלה על הבמות, עת בעלה אוהבה תיכנן להעלות את "גבירתי הנאווה" בתיאטרון בכיכובה. ועכשיו היא נעלמה וכח המשטרה, המדולדל, כאמור, עקב חופשות הקיץ, להקדיש עצמו גם להיעלמות הזו.

הארי הולה, משום שהוא בעיר, נקרא מבין אדי האלכוהול לסייע בפתרון הרצח, בפתרון הרצח, בפתרון ההיעלמות. בראש החקירות מועמד יריבו המושבע בתוך המשטרה, הכח העולה תום וולר, זה המיועד לגדולות, שמשהו בהתנהלותו אינו אהוד על הולה.

 המספר היודע כל מביא אותנו גם אל ביתם של גיבורי המשנה לספר הזה, אשה אחת מבוגרת החיה בוילה שפעם היתה שייכת למנהל הרכבת, והממוקמת בתוך תחנת הרכבת המרכזית, משקיפה על פסי הרכבת. ואל ביתה של אשה אחרת המתגוררת בפראג ויש איש שהיא אוהבת הבא וחוזר אל חייה.

ואוסלו על גניה המתעלפים מחום ואנשיה הממתינים להפוגה בלחץ הברומטרי.

 וישנו הארי הולה, שאוהב את עבודתו יותר מכל, ואינו אוהב להיות כפוף לכללים.

 הקורא/ת היודע/ת כל מכיר/ה כבר חלק מן הדמויות, יודע/ת מיהו הנבל הראשי המכהן ברקע העלילות, מכיר/ה חלק מביעותי העבר של הולה – ולכן כדאי ורצוי לקרוא גם את שני הספרים שקדמו לספר הזה – אדום החזה ו- נמסיס , אבל הספר הזה עומד גם בפני עצמו, והוא מומלץ לגמרי.

 ומשהו, מעורר מחשבה מן הספר: "אנחנו עושים סדר… החוקים כבר לא יעילים, הם נחקקו למען תקופה אחרת, תמימה יותר. וכדי שנוכל לשנות את המצב אנחנו לא יכולים להרשות שהפושעים ייקחו פיקוד על העיר." (עמ' 292)

כוכב השטן – יו נסבו. תרגום (משובח): רות שפירא. הוצאת בבל (432 עמודים)

(פורסם ב– 17 בספטמבר, 2012 בפורום הספרים של YNET)

(Marekors – Jo Nesbo)

אלה יווניה קוראת ספרים