סתת האבן – קמילה לקברג

סתת האבןספר מתח. שבדי. זהו. אמרתי כל מה שצריך.

כי ברור שהוא יהיה מותח, וברור שהוא יהיה טוב, וברור שהוא יהיה מרתק, ויהיה בו קצת עומק מעבר לספרי המתח ה"רגילים" (אלה שקראנו פעם, שהיו מצויינים ונוסחאתיים במידה זו או אחרת).

אז כן. גם סתת האבן הוא כזה: מותח, מרתק, מעמיק, מפתיע.

ספר מתח שבדי, כבר אמרתי.

(יש משהו באוויר או במים או בשלג בסקנדינביה, אני אומרת לכם!)

שרה, ילדה קטנה, נמצאה טבועה על ידי דייג לובסטרים בכפר שבדי קטן ו(כמעט) שכוח אל. שרה, בתם של שרלוט וניקלס, נכדתה של ליליאן, ששרלוט וניקלס גרים כרגע בביתה.

שרה שהיתה ילדה עם איזושהי הפרעת קשב, שמותה מתברר כלא סתם טביעה, אלא כרצח.

 ליליאן, הסבתא, נמצאת בסכסוך תמידי עם השכנים, על הגבול בין המגרשים, על שטח המרפסת, על רעש, על צמחים… על הכל. והכל מלווה בתלונות הדדיות במשטרה.

 המשטרה המקומית – פטריק, חוקר במשטרה, שבת זוגו חברתה הטובה של שרלוט, ויש להם, לפטריק ולאריקה, זוגתו, תינוקת צעירה שלא מצליחה לישון אלא על אמה המותשת. מרטין, הקולגה המועדף על פטריק. מפקד התחנה, הרודף אחר כבוד יותר מאשר אחר פיענוחים. ועוד כמה שוטרים.

 רצח הוא בכל זאת לא משהו מקובל בעיירות קטנות. רצח של ילדות קטנות הוא בכלל בלתי נתפס.

 פיתולי העלילה מוסיפים עוד ועוד תעלומות חדשות, דמויות נוספות, וברקע, כל הזמן, סיפור מתחילת המאה הקודמת – סיפורו של סתת האבן שנשא לאשה את אגנס, בת מעסיקו, בעקבות הריון בלתי רצוי, נישואין שהפכו אותה למנודה על ידי אביה, לענייה ומודרת מכל רכושה.

הקשר של הסיפור הזה, סיפורו של סתת האבן, למותה של שרה, יתברר רק מאוחר יותר, הרבה יותר.

 עוד יופיעו כאן חובבי פורנוגרפית ילדים הצורכים חמרים פדופיליים, אשה המוכה על ידי בעלה, עוזר לכומר קנאי דתי, ועוד ועוד… כמיטב המסורת האגתה כריסטית: עלילה אפית כמעט, בה כל הדמויות מכירות את כולן, המתרחשת במקום קטן, מוות פתאומי, ולאחריו עוד אחד, אולי, ועוד אחד, קשור או לא; ורק המספרת היודעת כל "משחררת" לאט לאט מידע לטובת הקוראים. ובהבדל מאגתה כריסטי – לא באנגליה כי אם בשבדיה, ועם עלילות משנה המוסיפות תבלין ועניין לספר כולו.

 ספר על החיים בכלל, זוגות צעירים שילד חדש הופך את חייהם, ילדים שאינם מתנהגים בדיוק לפי הספר, אמהות המנסות לחנך את בנותיהן, או כלותיהן, כיצד יש לנהוג בילדים הללו שאינם מתנהגים לפי הספר, אבות טרוטי עיניים השמחים לעזוב את הבית ולרוץ לעבודה, כדי לזכות בכמה שעות שקט, ומעבר לכך – ספר מתח משובח ומרתק, שקשה לעזבו (מזל שחגים עכשיו)

וציטוט אחד, מאחת מעלילות המשנה, על אשה אחת שחייה עם אישה אינם באמת טובים: "אולי היתה מפסידה, אולי יש חיים אחרים, אבל היה בחייה משהו מושרש ומוכר. היא אמנם השתעשעה מפעם לפעם ברעיון להתגרש, ופעם אחת, לפני קרוב לעשרים שנה, היא אפילו ארזה בחשאי מזוודה ועמדה לקחת איתה את מורגן ולעזוב. אבל אז חשבה שקודם רק תכין לקאי ארוחת ערב, ותגהץ לו כמה חולצות ותעמיד מכונת כביסה כדי לא להשאיר אחריה ערימה גדולה של כביסה מלוכלכלת, ובתוך זמן קצר פרקה את המזוודה." (עמ' 145)

סתת האבן – קמילה לקברג. תרגום (משוודית. משובח בהחלט): רות שפירא. הוצאת מודן (429 עמודים)

(פורסם ב– 20 בספטמבר, 2013 בפורום הספרים של YNET)

(Stenhuggaren – Camilla Läckberg)

אלה יווניה קוראת ספרים