גיא בן הינום – יפתח אשכנזי

כמו קליידוסקופ שלא מפסיק להסתובב והעיניים "רודפות" אחרי כל הצורות היפות המתחלפות בלי הפסק, כמו מוזיקה קצבית שאינה מרפה לרגע, מניעה את הגוף על פי קצב ואי אפשר להפסיק, כמו בליל קולות המבליחים, תופסים את האוזן לרגע, ומיד מפנים מקום לקול הבא, כך ספרו של יפתח אשכנזי "גיא בן הינום" תופס את כל תשומת הלב ו"מתנפל" על הקורא/ת, מקיף מכל הצדדים ומלמעלה ומלמטה, לא מרפה לרגע, לא מאפשר דקה של מנוחה, אפילו לא ב"קפיצות" אל האשראם – האש-רמה – של הגורו, שמחשבותיה אינן מרפות ממנה ואינן מאפשרות אפילו לה לנוח.

כמו ירושלים – שיש בה יופי וכיעור, רעש ושקט, אור וחושך, מאמינים מכל הדתות, משוגעים ותמהונים, רדופים ורודפים, ואין רגע מנוחה, כך הספר הזה, שצריך ורצוי לקראו בקריאה אחת רצופה, כדי שאפשר יהיה לעקוב אחרי כל ההתרחשויות והדמויות, בלי (כמעט בלי) להתבלבל; אחרת צריך, אחרי הפסקה, כשלוקחים את הספר ליד, לעצור רגע ולנסות לחבר את כל החוטים, כדי שהקריאה תמשיך בלי לתהות מיהו מי.

עלילות ראשיות ועלילות משנה בו, בספר הזה, גיבורים ראשיים וגיבורות ראשיות, וגיבורי משנה, פסקאות קצרות יותר או פחות המדלגות בין גיבור לגיבורה, ראשי או משנית וחזור ושוב ושוב.

קיץ 2015. ירושלים. יונתן שלם שפעם היה בקיבוץ, ובצבא היה בצוות מובחר בדובדבן, שהיה פעם במשטרה בצוות חוקרים מצוין, והודח ממנו ליחידה אחרת, כזו המתעסקת בפשיעה / בטרור של יהודים כנגד ערבים. יחידה שאנשיה לא ממש מתאמצים לפתור את כל הפשעים הנקרים בדרכם. "… הסיבה שאנשי היחידה לא מצטיינים בעבודתם היא שאף אחד לא באמת רוצה שהם יצליחו. יש מספיק אנשים שחושבים שנוער הגבעות צודקים באופן עקרוני ושעדיף לתת להם להמשיך, או שהם סתם ילדים שובבים, ויש גם מספיק אנשים שחשוב להם לרַצות את מי שמסכים עם נוער הגבעות ורואה בהם תמימים, כדי שכל חוקר יבין שיש מקרים שעדיף להשאיר פתוחים. …" (עמ' 56)

ביחידה הקודמת החליפה אותו לינה, שיש החושבים שהיא חייבת את קידומה ליופיה הניכר לכל עין, ולכישורים שאין בינם לבין חקירות דבר. שפעם היתה ילדה יפה, ואחר כך נערה יפה, ממשפחה מוחלשת, וכדרכן של נערות יפות במיוחד במשפחות חלשות במיוחד, נאלצה לפלס דרכה בעולם שיחסו לנערות יפות במיוחד, וחלשות במיוחד, גובל בניצול ופגיעה, עד שבגרה מעט.

ויש שלושה אנשים שערב אחד נורים מחוץ לאחד הברים בירושלים, גבר ערבי, סופר מצליח ואשה צעירה.

ומאותו רגע מתחיל מצוד אחר הרוצח, כשכלל לא ברורה סיבת ההתנקשות באותם שלושה, שהירי בהם הוא רק המבוא לשרשרת של גופות, שלא ברור הקשר ביניהן, בין האנשים שפעם היו, ועכשיו מתים.

ברקע – מתיחות ירושלמית "רגילה" יותר או פחות על רקע נסיונות העליה להר הבית, כניסת המשטרה למתחם, התקוממות ערבית וחוזר חלילה, התנחלות יהודים בלבן של שכונות ערביות, עם משמר פרטי, מוקפי שנאה.

ועל כולם "מנצחת" העיר ירושלים, על כל רבדיה, כיעורה ויופיה, וכל האנשים שבה.

"… אנשים חילונים שמתחילים לספר לו כמה הם אוהבים את ירושלים תמיד היו דבר שנע בין התנהגות משונה ומטומטמת להפרעה לסדר הציבורי. …" (עמ' 223)

יותר מהיותו ספר מתח (והוא בהחלט ספר מתח) "גיא בן הינום" עוסק בכאן ובעכשיו, במתיחות הפוליטית על סף התפרצות, בכל רגע ורגע, באנשים הקובעים גורלות, הנסתרים מן הציבור, והנגלים, לעתים רחוקות, בכל קלונם, ובאלה המשלמים את המחיר גם אם היו רק לרגע נוכחים בזמן הלא נכון ובמקום הלא נכון.

ספר מהפך דפים ועוצר נשימה.

גיא בן הינום – יפתח אשכנזי. הוצאת: כנרת זמורה. 302 עמודים.

לרכישה בפורמט רגיל ודיגיטלי (לא לקינדל)

אלה יווניה קוראת ספרים